SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
najít a ocenit kladné stránky dítěte, něco v čem vyniká (nemusí se jednat o školní
dovednosti)
výkony žáka nesrovnávat s výsledky ostatních žáků, ale s jeho vlastním předchozím
výkonem, nároky klást přiměřeně jeho nadání a předpokladům, postupovat od snadnějších
úkolů k náročnějším
při zkoušení navodit vstřícnou atmosféru, nenaléhat na pohotovou odpověď, dát čas na
rozmyšlení, umožnit přípravu a v případě nezdaru dát možnost opravy, klást nejprve otázky
z té látky, kde předpokládáme dobrou znalost, nezatěžovat příliš časově limitovanými úkoly
(zohlednit kvalitu před kvantitou)
někteří žáci dávají přednost ústnímu zkoušení (chyby se dají snáze opravit, možné návodné
otázky), jiní písemnému (především ti, kteří se bojí vystupovat před kolektivem nebo mají
potíže při vyjadřování)
snažit se pochopit, co žák v dané chvíli prožívá, dát mu najevo porozumění pro jeho těžkosti
a problémy, pokusit se navázat vztah důvěry a získanou důvěru nezklamat
dostatečně chválit a povzbuzovat („děláš to dobře“, „pokračuj tak dále“), poukázat na cenné
stránky osobnosti, umožnit žákovi zažít radost a úspěch
při kritice žáka přihlédnout ke zvýšené citlivosti, kdy někteří reagují silně již na přísný pohled,
ostrý tón hlasu apod., proto je nutné přistupovat ke kritice s rozvahou, ohleduplně a
objektivně, žákovi musí být smysl našeho kritického postoje jasný-měl by vycházet
z přirozeného následku, který nutně doprovází přestupek či překročení pravidel, kterého se žák
dopustil, zároveň by žák měl vnímat, že to neznamená odmítnutí jeho samotného