SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
umožnit žákovi vyniknout v nějaké činnosti, která je u vrstevníků kladně hodnocena
mluvit s ním o úspěších, kterých již dosáhl (sám je nevidí, má pocit, že jsou jeho nedostatky
nepřekonatelné)
posílit jeho sebedůvěru, vědomí vlastní kompetence, rozvíjet kreativitu a samostatnost
v myšlení
postupně vést žáka k větší samostatnosti, připomínat, co všechno už zvládl, překonal,
orientovat jej k budoucnosti jako k otevřené možnosti
mít dostatek trpělivosti, nečekat, že se změna u žáka dostaví ze dne na den
podporovat změnu postoje ostatních učitelů a rodičů
156
Možná terapie neuróz
Kognitivně behaviorální terapie je krátkodobá, strukturovaná psychoterapie. Je zaměřená na řešení
konkrétních problémů a potíží, které klienta přivádí k terapeutovi, na dosahování specifických, předem
definovaných cílů pomocí řady psychologických metod. Klient se jim ve spolupráci s terapeutem v
průběhu terapie aktivně učí tak, aby byl po jejím skončení schopen tyto metody používat samostatně.
Kognitivně – behaviorální model předpokládá, že v průběhu dětství na základě postojů rodičů a
okolního světa, vznikají tzv. kognitivní schémata např.: „jsem nejlepší (nejhorší)“, „nikdo mě nemá
rád“, „ve všem selhávám“. Na podkladě těchto mylných přesvědčení (automatických myšlenek) se pak
v průběhu života mohou vlivem tzv. kritického incidentu odblokovat psychopatologické symptomy a
syndromy (např. úzkost, deprese).
Základní principy KBT: