SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
s ohledem k jeho potřebám
snažit se najít dobré vlastnosti a schopnosti dítěte
155
pochopit pocity dítěte a citlivě na ně reagovat
nešetřit chválou a povzbuzením, dát dítěti možnost prožít radost z úspěchu
posilovat víru dítěte ve vlastní síly, schopnosti a možnosti
při výchově důvěřovat v potenciál dětí, vyhýbat se manipulativnímu postojům, které v dětech
zvyšují nejistotu, zmatenost, znesnadňují orientaci v jejich niterném i vnějším světě, např.:
„zlobíš se a nechceš si to přiznat“, „vím, že říkáš ano, a myslíš ne“, „udělal jsi to, nelži“, „jsi
přecitlivělý“, „jen se málo snažíš“, „teď už alespoň máš proč brečet“
nezatěžovat děti svými osobními problémy, konfliktní situace rodičů neřešit v přítomnosti
dětí, citlivé věci s dětmi diskutovat vždy přiměřeně k jejich věku
nevyhýbat se vzájemným projevům emocí mezi členy rodiny, ať pozitivním či negativním,
sdílet je s dětmi s ohleduplností, na osobní rovině a srozumitelně
v případě rozvinutých příznaků neodkládat návštěvu dětského psychologa či pedopsychiatra
Zásady přístupu k neurotickým dětem ve škole:
vyvarovat se přespříliš dominantního, autoritativního a mentorského tónu
snažit se ve třídě navodit uvolněnou, přátelskou, nekonfliktní atmosféru, podporovat
spolupráci mezi spolužáky, rozvíjet zdravé vztahy
neodsuzovat žáka jako zcela neschopného, vyvarovat se zvýšené kritičnosti, nepodceňovat
jej (dítě má tendenci ztotožňovat se s tím, za co je okolím pokládáno)