Portfoliové úkoly ze semináře z didaktiky matematiky 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
První den doučování jsme se zabývali především učivem z prvního dílu učebnice, tedy zlomky, celými čísly a racionálními čísly. Z druhého dílu jsme stihli projít učivo poměr. Zde šlo především o procvičování počítání s čísly. Pod mým vedením a kontrolou šlo vše dosti rychle. Za necelé 3 hodiny jsme celkem prošli asi 50 příkladů. Jeho domácím úkolem, mnou zadaným, pak bylo projít si ještě aspoň pár dalších obdobných příkladů.
Druhý den doučování jsme pokračovali učivem z druhého dílu učebnice, tedy přímou a nepřímou úměrností a procenty. Z třetího dílu jsme prošli učivo shodnost. Zde jsme se zabývali především tvorbou tabulek, grafů úměrností a následně počítáním s procenty a trojčlenkou, což nám zabralo celkem asi 1 a půl hodiny. Zhruba další hodinu jsme se zabývali shodností a vlastnostmi shodných trojúhelníků na pár příkladech, včetně velmi rychlého procvičení 3 konstrukcí trojúhelníků podle různých daných parametrů. Jeho domácím úkolem mimo jiné bylo především také zopakovat si převody jednotek délky, obsahu i objemu (zejména také kvůli přípravě na třetí den našeho doučování).
Třetí den doučování jsme se snažili především dobrat učivo z onoho posledního dílu učebnice, tedy středovou souměrnost a čtyřúhelníky, hranoly. Tento den to bylo pro nás nejnáročnější, neboť šlo právě o učivo, které zcela nejvíce způsobilo jeho neprospěch. Asi 1 hodinu trvalo, než mu alespoň dostatečně došel rozdíl mezi osovou a středovou souměrností a než pochopil obecné vlastnosti těchto zobrazení na různých příkladech. Následně jsme se více jak 2 hodiny zabývali již jen čtyřúhelníky a hranoly. Věřím, že zrovna toto bývá jedno z nejtěžších učiv matematiky základní školy vůbec. My měli navíc za úkol stihnout toto projít ve velmi omezeném čase. Nejdříve jsme si sepsali potřebné vlastnosti všech probíraných typů čtyřúhelníků, včetně vzorců pro výpočet jejich obvodu a obsahu. Snažil jsem se Jiřímu objasnit souvislosti a odlišnosti i mezi čtyřúhelníky a trojúhelníky, aby lépe pochopil odvozené vzorce pro výpočty obvodů a obsahů čtyřúhelníků. Z učiva o hranolech jsme již toho stihli velice málo. Prošli jsme si základní vlastnosti a důležité typy hranolů. Podle obrázku sítě z učebnice jsem se mu aspoň trošku velmi rychle pokusil vysvětlit odvození vzorce pro výpočet povrchů. U odvození vzorce pro výpočet objemů hranolů jsem se pokusil podotknout podobu se vzorcem pro výpočet objemu kvádru. Sice i zde jsme se dostali k nějakému počítání příkladů na obvod a obsah čtyřúhelníků a povrch a objem hranolů. Většina příkladů však Jiřímu zbyla již na domácí úkol.
Troufl bych zde ohodnotit svou práci poměrně uspokojivě, neboť mým cílem bylo především aspoň částečně podpořit Jiřího, což se mi prokázalo jako splněné.