Portfoliové úkoly ze semináře z didaktiky matematiky 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví, Tělesná výchova
Vyučovací předměty realizace projektu:
matematika, výchova ke zdraví, tělesná výchova
Téma: Čísla jako součást zdravého životního stylu našeho života.
Cíl:
Zopakovat a prohloubit o praktický význam učivo z 6. ročníku – operace s desetinnými čísly, konstrukce určitého úhlu, převody jednotek hmotnosti, měření hmotnosti, měření délky, převody jednotek délky, odhad času, převody jednotek času.
Upevnit a prohloubit o praktický význam učivo ze současného 7. ročníku – operace se zlomky, využití přímé úměrnosti, sestavení trojčlenky, počítání s poměry, s procenty.
Lépe chápat souvislosti mezi matematikou a dalšími vyučovacími předměty a význam matematiky v každodenním životě.
Pomůcky: pracovní listy, počítače, metr, volejbalový míč, hodinky, výkresy A1, výkres A3, psací potřeby, nástěnka, špendlíky
Úvod
Před zpracováním tohoto projektu se mi honily hlavou různé nápady, které však byly značně nejasné. Dostal jsem nápad, že poprosím dvě známé děti, chlapce a dívku, které jsou žáky 7. ročníku, aby se pokusily mi odpovědět na tyto tři otázky: 1. Co si vybavíš, když se řekne zdravý životní styl? 2. Může souviset se zdravým životním stylem matematika? Jak?
3. Jakým způsobem využíváme čísla, když se zabýváme zdravým životním stylem?
Získal jsem následující odpovědi. Na 1. otázku: ovoce, zelenina, sportování, dostatek spánku;
zdravý jídelníček, cvičení. Na 2. a 3. otázku: počítání kolik kalorií se spálí a kolik jich zůstane v těle; vážení hmotnosti.
Tyto odpovědi mi sloužily jako motivace pro nápady ke zpracování tohoto projektu.
Tento projekt bych využil v 7. ročníku základní školy. O tomto projektu bych žáky začal postupně informovat od dubna do začátku května v hodinách matematiky. Projekt bych realizoval zhruba od poloviny května, zhruba do poloviny června, tedy ke konci školního roku. Dobu trvání realizace samotného projektu bych plánoval zhruba na 1 měsíc. Ústředím realizace tohoto projektu by byly především vyučovací hodiny matematiky, projekt by však zasahoval také do hodin výchovy ke zdraví a tělesné výchovy. Projekt by obsahoval 3 části, resp. úkoly:
1. Jedním z úkolů by bylo, aby si žáci za dobu 3 týdnů z každého týdne vybrali 1 den
o víkendu (sobota nebo neděle), kdy si za daný den budou zapisovat, které potraviny v jednotlivých denních chodech snědli a v jakém přibližném hmotnostním množství. Z těch 3 dnů by si pak vybrali 1 den, kdy si navíc množství každé potraviny vyjádří v jednotkách kJ, s čímž pak budou dále pracovat. Dále se v každém ze 3 dnů budou především zaměřovat na poměr zkonzumovaného ovoce a zeleniny k ostatním zkonzumovaným potravinám v daných dnech. Součástí tohoto úkolu by bylo také na základě naměřené své tělesné hmotnosti a výšky z rána ve vybraném dni o víkendu za každý týden, z těchto 3 týdnů, stanovit své BMI v jednotlivých dnech daných týdnů.