Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Portfoliové úkoly ze semináře z didaktiky matematiky 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.56 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pokud by žáci nestihli vše potřebné vypočítat ve škole, měli by to za úkol dopočítat doma.

S těmito získanými údaji o hodnotách celkové přijaté energie za daný den by se poté ještě mohlo pracovat, dále vyhodnocovat a diskutovat v některé z vyučovacích hodin výchovy ke zdraví.

V následující výuce matematiky, v dalším dni 4. týdne, by bylo úkolem žáků vypracovat tabulku a kruhový diagram v pracovním listu týkajícího se podílu zkonzumované ovoce a zeleniny k ostatním potravinám ze všech 3 dnů (viz Příloha 3). V prvním řádku tabulky by uvedli příslušné součty celkové přibližné hmotnosti ovoce a zeleniny a ostatních potravin ze všech 3 dnů na základě údajů již uvedených ve svých pracovních listech s jídelníčky pro jednotlivé dny. Následně by uvedli poměr hmotnosti ovoce a zeleniny k hmotnosti ostatních potravin v podílovém nezkráceném tvaru, poté totéž, ale ve tvaru zlomku základního tvaru. Dále by vyjádřili podíl ovoce a zeleniny v % (např. pomocí trojčlenky). Poslední řádek tabulky by již sloužil pro stanovení odpovídající velikosti úhlu na kruhovém diagramu pro ovoce a zeleninu. Následně bych žákům případně zopakoval jak sestrojit úhel dané velikosti a poté jim nechal čas, aby zpracovali předkreslený kruhový diagram, který by zobrazoval podíl ovoce a zeleniny k ostatním potravinám, kde by v každé části diagramu, na základě údajů z tabulky, popsali hmotnost v kg (převod jednotek z gramů), poměr ve zlomku základního tvaru a podíl v %. Zpracovaný diagram by pak žáci mohli mezi sebou porovnat, případně diskutovat své výsledky v některé z vyučovacích hodin rodinné výchovy.

V některém z následujících dnů 4. týdne ve výuce matematiky bych se ještě se žáky zabýval poslední součástí tohoto úkolu, tedy stanovením jejich vlastních BMI. V podstatě bychom si nejdříve společně mohli říct pár slov o tom, co to vlastně BMI je a co podle hodnoty svého BMI mohou případně zjistit. Využil bych příslušného pracovního listu (viz Příloha 4). Žáci by zde především na základě svých již zjištěných hodnot tělesné hmotnosti a výšky vypočítali hodnotu vlastní BMI za jednotlivé dny podle vzorečku uvedeného v pracovním listu nad tabulkou. Své výsledky by tedy zapisovali do příslušných zbylých prázdných políček dané tabulky. Tyto hodnoty by si dále porovnali s hodnotami v tabulce uvedené níže, na základě čeho by pak každý žák za sebe rozhodnul, zda jeho hodnota BMI odpovídá optimální hodnotě, popřípadě zda žák trpí nadváhou či podváhou. I tyto zjištěné údaje by mohli žáci srovnat mezi sebou navzájem a také by mohly být následně tématem diskuse v některé z vyučovacích hodin výchovy ke zdraví.

V závěrečném dni projektu by žáci z této části projektu vytvořili výstup, který by byl zpracován do společného posteru na výkres formátu A1, v němž by byl od každého žáka obsažen zpracovaný překreslený a popsaný kruhový diagram podílu konzumované ovoce a zeleniny a pod ním by byla uvedena hodnota svého BMI a vedle něj do závorky ideální hodnota svého BMI. Poster by mohl být doplněn také případnými tematickými obrázky (některým z žáků ručně nakreslenými). Tento poster by se pomocí špendlíků připevnil na první část společné nástěnky projektu.

Témata, do kterých materiál patří