Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Portfoliové úkoly ze semináře z didaktiky matematiky 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.56 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ve 4. týdnu projektu by ve škole ve výuce matematiky (nejlépe rozšířené díky odpadnutí výuky jiného předmětu) na začátku týdne proběhla část úkolu týkající se stanovení hodnot celkové přijaté energie v žákově vybraném dni z daných 3 dnů. Žák by už tedy předem věděl, že si měl z daných 3 dnů, kdy sestavoval svůj jídelníček, vybrat den, v němž bude mít ještě za úkol u každé potraviny stanovit její energii. Toto stanovení energie z potravin bych však již nechal právě na danou výuku matematiky ve škole na začátku týdne. Každý žák by měl tedy za úkol vybrat si jeden ze svých dosud vypracovaných pracovních listů týkajících se jídelníčku a v něm ještě doplnit k příslušným potravinám příslušná místa v pracovním listu, v nichž je vyznačeno kJ/j (kilojoule na jednotku hmotnosti) a kJ (kilojoule) (viz příloha 1 s příslušnými předepsanými místy), s čímž by pak ještě pracoval v rámci následujícího pracovního listu s tabulkou (viz Příloha 2). Při této příležitosti bych tuto výuku realizoval v počítačové učebně, kde bych žáky seznámil s internetovou stránkou www.kaloricketabulky.cz a naučil je v ní pracovat, aby si uměli vyhledat potřebné informace k daným potravinám svého vybraného jídelníčku. V katalogu potravin by měli za úkol najít příslušné potraviny uvedené ve svém jídelníčku a zjistit u jednotky této potraviny (uvedené přímo při vyhledané potravině, například 1 kus nebo 100 g apod.) hodnotu její energie v kJ, přičemž by tuto hodnotu zapisovali do pracovního listu na předepsané místo, při němž je uvedena jednotka kJ/j. Následně by na základě přímé úměrnosti, např. pomocí trojčlenky vypočítali hodnotu energie příslušné potraviny pro její příslušnou hmotnost, již v pracovním listu k dané potravině uvedenou (např. 250 g, kde jednotkou by bylo např. 100 g), kde by danou hodnotu již zapisovali do pracovního listu na předepsané místo, při němž je uvedena jednotka kJ. Zde již šlo o počítání s desetinnými čísly, přičemž bych možná ještě zde žákům povolil při výpočtu použít kalkulačku.

Po stanovení hodnoty energie v kJ k příslušným potravinám by žáci poté vyplňovali tabulku v následujícím pracovním listu (viz příloha 2), kde bych již požadoval, aby něco počítali i bez kalkulačky. V prvním řádku s prázdnými políčky tabulky by zaznamenali součty kJ potravin v daných chodech a ze všech chodů dne (sčítání desetinných čísel). V dalším řádku by příslušné hodnoty kJ převedli na hodnoty kcal na základě vztahu uvedeného pod tabulkou (dělení desetinným číslem – alespoň 1 až 2 hodnoty počítat písemně, případně součet v posledním políčku daného řádku z předchozích). V následujícím řádku by hodnoty kJ vyjádřili pokud možno ve zlomku a v posledním řádku v % (např. pomocí trojčlenky nebo přes 1 %).

Témata, do kterých materiál patří