Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Portfoliové úkoly ze semináře z didaktiky matematiky 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.56 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jiří se následně na opravnou zkoušku připravoval již doma. Pravděpodobně mu to dalo ještě dosti zabrat. Nakonec jsem se však dozvěděl, že u opravné zkoušky prospěl se známkou 3. Prý byli na něho poměrně velice hodní.

Přes omezený čas, který jsem věnoval tomuto doučování, mě osobně tento výsledek velice potěšil.

2. Případová studie žáka se speciálně vzdělávacími potřebami

V tomto úkolu věnuji vyšší pozornost žákovi, o němž jsem již psal v prvním úkolu.

Jedná se o 13letého Jiřího, který je žákem 7. ročníku základní školy. S Jiřím se známe již 5 let, jelikož je mým sousedem z vesnice Písek u Jablunkova, v níž právě bydlím. Za tu dobu jsme se již také stali dobrými kamarády.

Jiří mě poměrně často značně rád navštěvuje. On i jeho prateta, se kterou žije již od svých 3 let (žije i se svým otcem), tvrdí, že mu dávám potřebnou přátelskou oporu, kterou mu jiní neumí tak dostatečně dát.

Již na počátku školní docházky byla Jiřímu diagnostikována dyslexie s dysgrafií. Ačkoli je dnes na tom mnohem lépe, již od 1. třídy má problémy hlavně s tím, že se mu pletou některá písmena (např. b – d – p – o nebo m – n atd.) či zaměňuje pořadí písmen. Při psaní se mu často třepou ruce, má problém psát souvisle vodorovně a rovnoběžně, slabě udrží psát písmem monotónní výšky atd. Vlivem dyslexie čte pomaleji, méně zřetelně, při čtení dělá častěji překlepy, častěji vynechává hlásky, celá slova či celé řádky. Například při čtení přirozených čísel si často plete číslicové řády, někdy také zaměňuje pořadí číslic či vynechává číslice. Vlivem dysgrafie má tendenci často roztahovat písmo. Mnohdy píše tak nečitelně, že má pak kvůli tomu i sám problém to po sobě přečíst. Často si ani například neuvědomuje, že nedopsal celé slovo, větu či část textu. To má samozřejmě vliv i na psaní čísel, a to tak, že jedna číslice, jím napsaná, se náhle může změnit v číslici jinou, tedy že místo toho napíše jinou číslici. Někdy se také mohou takovýmto způsobem náhle změnit i znaménka či písmena na číslice či naopak nebo v různých kombinacích. Dále se mu také stává například, že při psaní nějakou číslici vynechá nebo zamění pořadí číslic, popřípadě vynechá znaménko nebo zamění pořadí čísla a znaménka. Při rýsování mívá problém, aby mu neujížděla tužka, pravítko či kružítko.

Jiřímu však tyto problémy nejsou lhostejné. Poslední dobou se dokáže snažit až tak usilovně, že mnohé věci dokáže zvládnout, byť jen opravdu spíše mnohem pomaleji.

Vrátím-li se ještě k tomu, že na konci předchozího školního roku neprospěl z matematiky, což jsem zmiňoval v prvním úkolu, mohl bych zde na základě toho položit alespoň jednu otázku. A to, jaká vlastně teda mohla být příčina jeho neprospěchu?

Témata, do kterých materiál patří