Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nepřijatelné protože omezuje svobodu jednání
47. Diferenciace právního vědomí
z
51
60
Sociologie práva 1.semestr Kristýnka Tranů
- Uvedená postojová škála k právu uvozuje otázky týkající se faktorů ovlivňujících utváření
právního vědomí a zejm. postojů k právu.
- Tyto faktory lze rozdělit do 3 skupin:
1. Biogenní faktory (zejm. pohlaví a věk)
2. Psychogenní faktory (vyplývá z charakteru lidské psychiky)
3. Sociogenní faktory (sc. prostředí, interakce, zkušenost, etc.)
- nelze jednoznačně řícu, který z faktorů je významnější
- na značné diferencovanosti se podílejí nejvýznaměji tyto faktory:
• Pohlaví
• potrestání: ženy mají tendenci být přísnější a méně tolerantnější než muži
• v konkr. případech, když jde o posouzení výše trestu je to naopak
• Věk
• mladí jsou více shovívavější, starší netolerantnější, konzervativnější
• lidé s věkem mají tendenci ztrácet revoluční postoje mládí a stávají se více
konzervativními
• Vzdělání
• úroveň vzdělání koreluje s důvěrou v právní systém
- ostatní méně významné faktory:
• stupeň urbanizace, náboženská a polit. příslušnost, socioekonomické proměnné
48. Právní komunikace
Sociální komunikace hraje ve společenských vztazích stále podstatnější roli s užíváním nových
elektronických komunikačních prostředků. Jejím prostřednictvím se často realizuje i sociální
percepce a sociální interakce. Jejím základním prostředkem je znak, který označuje v obecné
podobě určitý objekt a ztělesňuje jeho význam.
Sociální komunikace: výměna informací v rámci soc. kontaktu
Subjekty: komunikátor (sdělovatel) x komunikant (příjemce)
Podoby: komunikační akt (rozhovor) x kom proces (více aktů; kurzy)
Obousměrná x jednosměrná (TV), Ne/verbální
Rozhoduje: Kdo, co, jakým kanálem, komu, s jakým efektem něco sdělujeme + v jaké situaci a
metakomunikace (síla hlasu)
- významnou dimenzí společenských vztahů je sociální komunikace, která se zabývá i právní
komunikací
- v moderní společnosti se informace, včetně právních, staly cenným zbožím nutným pro výkon
sociálních rolí a kvalitních rozhodnutí
- právní informace zahrnují zejména tyto okruhy