Prameny práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Problémy: neurčité pojmy, nelze mít zákon na všechno -> přebujelá a nepřehledná legislativa, nelze rychle reagovat na aktuální společenské problémy/příchod nových technologií (legislativní proces je zdlouhavý a komplikovaný)
Silná stránka: vysoká legitimita, formální určitost, právní jistota
Normativní právní akty
NPA je cílevědomě utvářený pramen práva příslušným státním orgánem, jde o výsledek legislativní pravomoci = o její realizaci, rozhodnutí orgánu veřejné moci, které obsahuje právní normy jako předem daná pravidla chování (= pravomoc vydávat, měnit, rušit právní normy)
Nabývá konkrétní podoby jako ústava, ústavní zákon, zákon, zákonné opatření, vládní nařízení, vyhláška ministerstev, ústředních orgánů státní správy a územně samosprávných celků, nařízení okresního úřadu
Forma NPA – NPA musí projít legislativním procesem, ten vrcholí jeho publikací
Obsah NPA – právní normy, vymezení pozitivně právních pojmů užívaných v aktu (kdo je prodejce), odkazy na existující právní normy, závazná interpretační ustanovení, zmocňující ustanovení
Subjekty, které jsou nadány legislativní pravomocí, nazýváme zákonodárnými subjekty
U nás je to v užším slova smyslu Parlament (jediný výlučný zákonodárný orgán ČR)
Vytváří ústavu, ústavní zákony, zákony, zákonná opatření
Legislativními subjekty v širším slova smyslu je i např. vláda, ministerstva, správní orgány, zastupitelstva územních samosprávních celků.
Právní normativní akty rozdělujeme podle několika hledisek. (nezpracovaný)
Kdo ho vydal? Kdo měl pravomoc ho vydat?
Parlament (PS – zákony, senát – zákonná opatření)+ Ú, ÚZ
Ústava je základním zákonem státu – nejvyšší právní síla, může být měněna ústavními zákony (nutnost 3/5 hlasů poslanců a senátorů)
Zákonná opatření vydávaná Senátem jen při rozpuštění PS; na dobu určitou. Nesmějí však měnit ústavu, rozpočet, mezinárodní smlouvy, volební zákon
ZI má poslanec, skupina poslanců, senát, vláda, zastupitelstvo vyššího územního správního celku
Ratifikovaná mezinárodní smlouva má též právní sílu zákona
Vláda – nařízení
Ministerstva – vyhlášky + ostatní orgány státní správy (15)
Obecní zastupitelstva – obecně závazné vyhlášky (krajská, obecní)
Úřady - nařízení
ROS – Rada obrany státu, Bezpečnostní rada – v krajním případě ohrožení země.
Primární x Sekundární právní akty
Primární právní akty: Ú, ÚZ, Zákony, zákonná opatření
Otázkou je kam zařadit rozhodnutí prezidenta (např. amnestie) a nálezy ústavního soudu (= rozhodnutí o zrušení části zákona, jelikož odporuje ústavnosti)
Sekundární právní akty: Vládní nařízení, právní předpisy ministerstev, Obecní vyhlášky přenesené + všechny ostatní vyhlášky a nařízení (př. nařízení okresního úřadu), nutné zmocnění, sekundární právní akty konkretizují, rozvádějí právní akty primární, musí být bezrozporné s primárními.