Prameny práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
formální – v běžné praxi, obyčej je uznán kupříkladu tak, že na něj PP odkáže/ použití k argumentaci precedenčního rozhodnutí – legitimizace zvyklostí
Zaužívání – užívání příslušného pravidla na území velmi dlouho x instantní obyčeje – vznikají okamžitě následkem určité konkrétní situace
Obyčej se v kontinentálně evropském typu právní kultury v současnosti uplatňuje jen sporadicky.
Obyčej se stále používá ve Velké Británii (zejména v oblasti ústavního práva – britskou „faktickou ústavu“ vedle určitých zákonů a soudních precedentů tvoří ústavní zvyklosti) a v právu islámském, resp. dalších tradičních právních systémech Asie a Afriky.
Obyčej si význam podržuje i v oblasti mezinárodního práva. Péčí OSN však částečně a postupně dochází k nahrazování mezinárodních obyčejů dílčími kodifikacemi ve formě mnohostranných mezinárodních smluv.
V zemích common law se mezinárodní obyčejové právo považuje za součást národního práva: jeho pravidla se adoptují v soudním rozhodování.
6. Lokální právotvorba, publikace lokálních norem, platnost, účinnost
nezpracováno
Vyhlášky orgánů územních samosprávných celků
Základními územními samosprávnými celky jsou obce; vyššími pak země nebo kraje; ty mohou být vytvořeny nebo rušeny pouze ústavním zákonem.
Je nutno rozlišovat
vyhlášky, jejichž vydávání patří do samostatné působnosti obcí
ta je vymezena v zákoně o obcích
Mají nižší právní sílu než zákony, nařízení vlády a právní předpisy ministerstev a jiných ústředních správních úřadů => nesmějí s nimi být v rozporu.
Schvaluje je obecní zastupitelstvo
V nutných a neodkladných případech je vydává obecní rada; taková vyhláška však pozbývá platnosti, není-li schválena na nejbližším zasedání zastupitelstva.
vyhlášky vydávané v obcích na základě přenesené působnosti
zmocnění v zákoně ad hoc a v jeho mezích v tzv. přenesené působnosti, takže orgán územní samosprávy vydáním vyhlášky vykonává státní správu
Tyto vyhlášky jsou tedy sekundárními normativními akty a mají shodný právní režim s právními předpisy správních úřadů
Vydává je obecní rada
Podmínkou platnosti vyhlášek obojího druhu je vyhlášení
V obci se provede tak, že se vyhláška vyvěsí na úřední desce obecního úřadu na dobu 15 dnů; dnem vyhlášení je první den jejího vyvěšení. Kromě toho se vyhláška uveřejní způsobem v obci obvyklým. Vyhlášky obcí musí být každému přístupny u obecního úřadu v obci, která je vydala.
LOKÁLNÍ PRÁVOTVORBA:
vyhlášky, nařízení okresních úřadů
obecně závazné vyhlášky obcí – dále OZV
řešení naléhavých – místně specifických problémů, kdy se jimi obce snaží vyplnit vakuum v právním řádu ČR
OZV v samostatné působnosti
má povahu NPA, není to odvozený právní akt
schvaluje obecní zastupitelstvo, musí být vyhlášeny (vyvěšení na úřední desce obecního úřadu na dobu 15 dnů – dnem vyhlášení 1. den jejího vyvěšení, účinnosti nabývá 15. dnem následujícím po dni jejího vyhlášení, není-li stanoveno datum pozdější)
OZV, která nabyla účinnosti, zašle obecní úřad příslušnému okresnímu úřadu
zánik: uplynutím lhůty, na níž byla norma zřízena, nahrazení normou jinou nebo zrušením