Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (97.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Nejvyšší kontrolní úřad – kontroluje státní majetek a plnění státního rozpočtu

  • Kontrola samosprávní – zájmová samospráva vůči svým členům (advokátní, obchodní, notářská komora…)

  • Soudní kontrola a právo na soudní ochranu

    • Výraz práva na soudní ochranu – forma soudního přezkumu zákonnosti či nezákonnosti(resp. ústavnosti či neústavnosti) vydaných NPA/IPA

    • Druhy

      • Soudní kontrola normativních právních aktů – provádí především Ústavní soud, jsou-li zákony v rozporu s ústavním pořádkem, rozhoduje o zrušení podzákonných právních předpisů, posuzuje, zda byla dodržena legislativní procedura

      • Soudní kontrola pravomocných soudních rozhodnutí – mimořádné prostředky řeší Nejvyšší soud, v řízení o ústavní stížnosti soud Ústavní

      • Soudní kontrola správních rozhodnutí – správní soudy, kontrola moci výkonné, Nejvyšší správní soud a krajské soudy ve specializovaných senátech, jedna instance, dál je možné podat jen a pouze kasační stížnost, kromě ochranu fyz/pr osob i ochrana před nečinností správního orgánu, před nezákonným zásahem správního orgánu, o kompetenčních žalobách…, nakonec jde podat i ústavní stížnost

  • Kontrola vykonávaná veřejným ochráncem práv

    • Ombudsman, zákonné zakotvení

    • Ochrana fyzických i právních osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v zákoně, pokud je toto jednání v rozporu s právem nebo demokratickými principy a principy dobré správy

    • Jedná na základě přímého podnětu nebo podnětu poslancem, senátorem, či komorou Parlamentu ČR či dokonce z vlastní iniciativy – zejm. kontroluje ministerstva a jiné správní úřady, orgány územních samosprávných celků atd.

    • Může vést šetření

  • Petiční právo

    • Právní záruka občanské kontroly zákonnosti a účelnosti v činnosti orgánů veřejné moc i(čl. 18 lzps) – nesmí zasahovat do nezávislosti soudů a vyzývat k porušování zákl. práv

    • Petice – návrh, stížnost s podpisy více občanů, jejichž počet zákon nespecifikuje (min. 2), musí být písemná, není závazná

    • Individuální stížnost – proti nevhodnému chování úředních osob nebo postupu správního orgánu, pokud řád neposkytuje jinou ochranu, písemně, vyřízené do 60 dnů

  • Zrušení nebo změna nezákonných právních aktů

    • Presumpce správnosti – i vadný právní akt je účinný, dokud není zrušen – právní fikce

    • Jedná se o procesní vady a vady ve formě

    • Vadný NPA může být zrušen nebo změněn NPA stejné nebo vyšší právní síly (podle orgánu), nález ÚS – také může rušit, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem(popř. zákonem v případě podzákonných NPA)

    • Vady aktů aplikace práva – skutkové nebo právní

    • Akt nicotný – není právní aktem (paakt), vydán orgánem bez dostatečné pravomoci, není v Sbz - neexistentní

  • Neplatnost právního jednání

    • Neuplatňuj se presumpce správnosti u právního jednání, nastupuje ex lege – od samotného počátku po porušení práva

  • Témata, do kterých materiál patří