Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nejvyšší kontrolní úřad – kontroluje státní majetek a plnění státního rozpočtu
Kontrola samosprávní – zájmová samospráva vůči svým členům (advokátní, obchodní, notářská komora…)
Soudní kontrola a právo na soudní ochranu
Výraz práva na soudní ochranu – forma soudního přezkumu zákonnosti či nezákonnosti(resp. ústavnosti či neústavnosti) vydaných NPA/IPA
Druhy
Soudní kontrola normativních právních aktů – provádí především Ústavní soud, jsou-li zákony v rozporu s ústavním pořádkem, rozhoduje o zrušení podzákonných právních předpisů, posuzuje, zda byla dodržena legislativní procedura
Soudní kontrola pravomocných soudních rozhodnutí – mimořádné prostředky řeší Nejvyšší soud, v řízení o ústavní stížnosti soud Ústavní
Soudní kontrola správních rozhodnutí – správní soudy, kontrola moci výkonné, Nejvyšší správní soud a krajské soudy ve specializovaných senátech, jedna instance, dál je možné podat jen a pouze kasační stížnost, kromě ochranu fyz/pr osob i ochrana před nečinností správního orgánu, před nezákonným zásahem správního orgánu, o kompetenčních žalobách…, nakonec jde podat i ústavní stížnost
Kontrola vykonávaná veřejným ochráncem práv
Ombudsman, zákonné zakotvení
Ochrana fyzických i právních osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v zákoně, pokud je toto jednání v rozporu s právem nebo demokratickými principy a principy dobré správy
Jedná na základě přímého podnětu nebo podnětu poslancem, senátorem, či komorou Parlamentu ČR či dokonce z vlastní iniciativy – zejm. kontroluje ministerstva a jiné správní úřady, orgány územních samosprávných celků atd.
Může vést šetření
Petiční právo
Právní záruka občanské kontroly zákonnosti a účelnosti v činnosti orgánů veřejné moc i(čl. 18 lzps) – nesmí zasahovat do nezávislosti soudů a vyzývat k porušování zákl. práv
Petice – návrh, stížnost s podpisy více občanů, jejichž počet zákon nespecifikuje (min. 2), musí být písemná, není závazná
Individuální stížnost – proti nevhodnému chování úředních osob nebo postupu správního orgánu, pokud řád neposkytuje jinou ochranu, písemně, vyřízené do 60 dnů
Zrušení nebo změna nezákonných právních aktů
Presumpce správnosti – i vadný právní akt je účinný, dokud není zrušen – právní fikce
Jedná se o procesní vady a vady ve formě
Vadný NPA může být zrušen nebo změněn NPA stejné nebo vyšší právní síly (podle orgánu), nález ÚS – také může rušit, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem(popř. zákonem v případě podzákonných NPA)
Vady aktů aplikace práva – skutkové nebo právní
Akt nicotný – není právní aktem (paakt), vydán orgánem bez dostatečné pravomoci, není v Sbz - neexistentní
Neplatnost právního jednání
Neuplatňuj se presumpce správnosti u právního jednání, nastupuje ex lege – od samotného počátku po porušení práva