VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Decentralizaci moci je nutné odlišit od pouhé dekoncentrace moci, která představuje organizační rozdělení výkonu veřejné správy, nikoli však skutečnou nezávislost na centrální moci (např. výkon moci výkonné v rámci přenesené působnosti samosprávných celků, nebo soustava finančních úřadů podřízených ministerstvu financí.)
50. Dělba moci. Základní pojetí a hlediska
- státní moc byla původně založená ve více sociálních skupinách a centrech (panovník, šlechta, církev, města) – to se ovšem neslučuje s moderní státností, která se vyznačuje koncentrací moci → takováto reálná dělba moci zanikla vítězstvím absolutismu a objevuje se jen zřídka např. v podobě dvojvládí
- v současné době je nositelem státní moci lid → nejde o soupeření sociálních skupin, kdy např. za mocí zákonodárnou stál třetí stav (buržoazie) a za mocí výkonnou panovník a šlechta
monistické pojetí (koncepce koncentrované moci)
- koncentrace moci v rukou jediného orgánu nebo osoby
→ systém vlády shromáždění – je jeden základní orgán, jehož moc se odvozuje přímo od lidu, ostatní orgány mu podléhají
→ direktoriální systém – moc je koncentrována ve Federálním shromáždění, jehož výkonným orgánem je Federální rada (tvořena ze 7 ministrů – každý rok jeden z nich zvolen prezidentem)
horizontální pojetí (koncepce dělby moci)
→ dualistická dělba moci – tvorba zákonů a jejich provádění, soudnictví je součástí exekutivy
→ trialistická dělba moci – moc zákonodárná, výkonná, soudní (Montesquieu, Locke)
→ kvadrialistická teorie dělby moci - exekutiva se člení na vládní a výkonnou
horizontální dělba moci – na stejné úrovni
vertikální dělba moci – dělba působností mezi federaci a její subjekty
Dělba může být uplatňována:
- důsledně → kompatibilita – neslučitelnost funkcí (podle Montesquieua), systém vzájemných kontrol → prezidentská formu vlády (x nikdy dělba není úplná)
→ tzv. kooperativní výkon státní moci
- kooperace ve vztazích mezi nejvyššími státními orgány - není stoprocentní (nejvyšší orgány soudního typu nespolupracují s ostatními)
- kooperace se tedy týká parlamentu, hlavy státu a vlády (vedle parlamentu jsou dva orgány výkonného typu
Systém vzájemných brzd a rovnovah:
zákonodárná moc vydává prvotní normy, moc výkonná a soudní jsou jí podřízeny a musí ji provádět
výkonná moc může pozastavovat návrhy zákonů
soudní moc působí vůči zákonodárné jako kontrola ústavnosti, vůči výkonné jako kontrola jejích konkrétních rozhodnutí
51. Druhy a typy forem vlády
- dělíme dle toho, jestli patří moc vládě, hlavě státu, nebo zákonodárnému sboru, jakým způsobem je vykonávána a jak se ustavují orgány ji vykonávající.
Monarchie
→ absolutistická – v současnosti výjimečná, panovník má zákonodárnou, výkonnou i soudní moc (Brunej)