VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ústavní normy tvoří základní prvek obsahu
ústavní instituty soustřeďují ústavní normy upravující určitý institut (např. mandát, vlastnictví, volby, zákonodárný proces atd.)
ústavní systém tvoří uspořádaný soubor všech ústavních norem
vnější forma - spočívá ve vyjádření ústavního obsahu navenek
nadpis ústavy – umožňuje identifikovat ústavu v právním řádu, obvykle zahrnuje evidenční číslo v úřední sbírce, kde je text ústavy publikován, její ročník a titul (ústava, forma vlády, základní zákon)
Systematika ústavy
→ obecná systematika: snaha vyjádřit teoretickou či ideologickou koncepci, na které je ústava budována (např. na prvním místě se nachází dělba moci, popř. zakotvení důležitosti komunistické strany)
→ zvláštní systematika: je stejná v ústavách různých států, jde o legislativně–technickou záležitost (je to věc legislativního umění); uspořádání jednotlivých ustanovení, jejich vzájemná provázanost a členění atd.
Vyšší právní síla
právní síla ústavy je spjata s právním řádem, který je hierarchicky uspořádán (předpis nižší úrovně nesmí odporovat předpisu úrovně vyšší, resp. musí s ním být v souladu)
ústava je právním předpisem nejvyšší právní síly
Ústavodárná procedura
změna ústavy: problém je v tom, že ústava má vyšší právní sílu, projevuje se zde odlišnost od ostatních procedur zejména ve:
výčtu subjektů zákonodárné iniciativy: může být širší nebo užší než při podávání obyčejného návrhu změny zákona
způsobu projednávání návrhu: např. prodloužení doby projednávání atd.
požadovaném způsobu přijetí
přímá účast voličů:může se jednat o každou změnu ústavy nebo pouze o některá ustanovení
rozhoduje zastupitelský orgán: může se jednat přímo o orgán svolaný k úpravě ústavy (konvent, ústavodárné shromáždění), nebo je tato činnost svěřena parlamentu (ten ale postupuje podle zvláštních pravidel, např. vyšší kvorum, rozpuštění a potvrzení v nových volbách atd.)
kombinace přímé účasti voličů a zastupitelského orgánu: lid přijímá ústavu schválenou předtím parlamentem, např. Francie 1946, Dánsko 1953
rozhodnutí subjektů federace: např. v USA nebo ve Švýcarsku
Jazyk a délka ústavy
jazyk by měl být v souladu s výchovnou funkcí ústavy, často vyjadřuje zvláštnosti národní povahy, povaha ústavy ale nutí ústavodárce používat velmi obecné pojmy (ty vyžadují další interpretaci)
délka: některé ústavy jsou velice rozsáhlé (hlavně jihoamerické státy)
45. Forma státu
- způsob organizace a fungování státní moci.
- dělíme ji na:
formu vlády = složení a povaha nejvyšších org státní moci, vzájemné vztahy, podíl občanů na vládě
monarchie X republika
státní zřízení = územní členění státu (unitární stát/federace)