VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- ústavní normy tvoří základní prvek obsahu 
- ústavní instituty soustřeďují ústavní normy upravující určitý institut (např. mandát, vlastnictví, volby, zákonodárný proces atd.) 
- ústavní systém tvoří uspořádaný soubor všech ústavních norem 
- vnější forma - spočívá ve vyjádření ústavního obsahu navenek
- nadpis ústavy – umožňuje identifikovat ústavu v právním řádu, obvykle zahrnuje evidenční číslo v úřední sbírce, kde je text ústavy publikován, její ročník a titul (ústava, forma vlády, základní zákon) 
Systematika ústavy
→ obecná systematika: snaha vyjádřit teoretickou či ideologickou koncepci, na které je ústava budována (např. na prvním místě se nachází dělba moci, popř. zakotvení důležitosti komunistické strany)
→ zvláštní systematika: je stejná v ústavách různých států, jde o legislativně–technickou záležitost (je to věc legislativního umění); uspořádání jednotlivých ustanovení, jejich vzájemná provázanost a členění atd.
Vyšší právní síla
- právní síla ústavy je spjata s právním řádem, který je hierarchicky uspořádán (předpis nižší úrovně nesmí odporovat předpisu úrovně vyšší, resp. musí s ním být v souladu) 
- ústava je právním předpisem nejvyšší právní síly 
Ústavodárná procedura
- změna ústavy: problém je v tom, že ústava má vyšší právní sílu, projevuje se zde odlišnost od ostatních procedur zejména ve: 
- výčtu subjektů zákonodárné iniciativy: může být širší nebo užší než při podávání obyčejného návrhu změny zákona 
- způsobu projednávání návrhu: např. prodloužení doby projednávání atd. 
- požadovaném způsobu přijetí 
- přímá účast voličů:může se jednat o každou změnu ústavy nebo pouze o některá ustanovení 
- rozhoduje zastupitelský orgán: může se jednat přímo o orgán svolaný k úpravě ústavy (konvent, ústavodárné shromáždění), nebo je tato činnost svěřena parlamentu (ten ale postupuje podle zvláštních pravidel, např. vyšší kvorum, rozpuštění a potvrzení v nových volbách atd.) 
- kombinace přímé účasti voličů a zastupitelského orgánu: lid přijímá ústavu schválenou předtím parlamentem, např. Francie 1946, Dánsko 1953 
- rozhodnutí subjektů federace: např. v USA nebo ve Švýcarsku 
Jazyk a délka ústavy
- jazyk by měl být v souladu s výchovnou funkcí ústavy, často vyjadřuje zvláštnosti národní povahy, povaha ústavy ale nutí ústavodárce používat velmi obecné pojmy (ty vyžadují další interpretaci) 
- délka: některé ústavy jsou velice rozsáhlé (hlavně jihoamerické státy) 
45. Forma státu
- způsob organizace a fungování státní moci.
- dělíme ji na:
- formu vlády = složení a povaha nejvyšších org státní moci, vzájemné vztahy, podíl občanů na vládě - monarchie X republika 
 
- státní zřízení = územní členění státu (unitární stát/federace) 
