VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fáze vývoje ústavy moderního státu
- v plné formě se moderní stát s ústavou začíná projevovat až koncem 18. století v podobě ústav amerických kolonií, USA (1787), Francie 
a) první fáze vývoje
- hlavní pozornost věnována organizaci státní moci a její dělbě 
- postavení jedince upravováno v jiných dokumentech (Bill of Rights) 
b) druhá fáze vývoje
- úprava vztahu státní moci a jedince (spolu s otázkami samosprávy) – jeden z nejvýznamnějších znaků moderního konstitucionalismu 
- jedinec získává právo na účast při řízení veřejných záležitostí, hlavně právo volební
c) třetí fáze vývoje
- projevuje se ve 20. století 
- do obsahu ústav stále více proniká zakotvení cílů státní činnosti a hodnot, kterými se má státní moc vázat 
- je to důsledek obou světových válek a masového porušování lidských práv v totalitních státech 
40. Druhy ústav z hlediska jejich typologie
Ústavy právní a faktické
- východiskem pro klasifikaci ústav je jejich členění v sociologickém a právnickém smyslu
→ v sociologickém smyslu má ústavu každý stát, i kdyby byl založen jen na obyčejovém právu
- vždy existuje nějaké mocenské uspořádání (i když je ovlivňováno jen samovládci)
- označení ústava je hodnotově i ideologicky neutrální, nevypovídá nic o podobě režimu, o omezení moci panovníka atd.
→ v právním smyslu jde o zachycení žádoucího modelu společenských mocenských vztahů v různých pramenech práva
- ústavy v právně logickém smyslu: základní norma (která stanovuje, kdo je zákonodárcem) není stanovena právem, ale je jen předpokládána jako jeho východisko
- ústavy v pozitivně právním smyslu: na základě právní normy působí normotvůrce, který stanoví právní pravidla pro tvorbu právních předpisů
Ústavy ve formálním a materiálním smyslu
→ v materiálním smyslu: všechna právní pravidla, která tyto otázky upravují bez ohledu na to, zda se nachází v právním aktu nazvaném ústava nebo v obyčejném zákoně (ústavní obyčeje, soudní rozhodnutí, historické dokumenty atd.; jsou zde upravovány otázky vztahu ústavy a státu, práva, společnosti a politického systému; takovouto ústavu má např. Velká Británie
→ ve formální smyslu: vzniká v 17./18. století jako právní dokument, který upravuje tyto otázky, navíc se vyznačuje zvýšenou formální zákonnou mocí; je to základní zákon odlišný od jiných (formou, procedurou změny, názvem, systematikou atd.)
Ústavy rigidní a flexibilní
→ rigidní – lze jej měnit jen složitějším postupem než u obyčejných zákonů; má ji např. ČR
→ flexibilní – platí pro ně zásada lex posterior derogat priori; má ji např. Nový Zéland, Izrael
Ústavy psané a nepsané
→ psaná – obsažena v jednom (monolegální, kodifikované) nebo i více (polylegální; jeden z těchto dokumentů může být označen jako ústava) právních předpisech; má ji ČR, Rakousko, Španělsko
