VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fáze vývoje ústavy moderního státu
v plné formě se moderní stát s ústavou začíná projevovat až koncem 18. století v podobě ústav amerických kolonií, USA (1787), Francie
a) první fáze vývoje
hlavní pozornost věnována organizaci státní moci a její dělbě
postavení jedince upravováno v jiných dokumentech (Bill of Rights)
b) druhá fáze vývoje
úprava vztahu státní moci a jedince (spolu s otázkami samosprávy) – jeden z nejvýznamnějších znaků moderního konstitucionalismu
- jedinec získává právo na účast při řízení veřejných záležitostí, hlavně právo volební
c) třetí fáze vývoje
projevuje se ve 20. století
do obsahu ústav stále více proniká zakotvení cílů státní činnosti a hodnot, kterými se má státní moc vázat
je to důsledek obou světových válek a masového porušování lidských práv v totalitních státech
40. Druhy ústav z hlediska jejich typologie
Ústavy právní a faktické
- východiskem pro klasifikaci ústav je jejich členění v sociologickém a právnickém smyslu
→ v sociologickém smyslu má ústavu každý stát, i kdyby byl založen jen na obyčejovém právu
- vždy existuje nějaké mocenské uspořádání (i když je ovlivňováno jen samovládci)
- označení ústava je hodnotově i ideologicky neutrální, nevypovídá nic o podobě režimu, o omezení moci panovníka atd.
→ v právním smyslu jde o zachycení žádoucího modelu společenských mocenských vztahů v různých pramenech práva
- ústavy v právně logickém smyslu: základní norma (která stanovuje, kdo je zákonodárcem) není stanovena právem, ale je jen předpokládána jako jeho východisko
- ústavy v pozitivně právním smyslu: na základě právní normy působí normotvůrce, který stanoví právní pravidla pro tvorbu právních předpisů
Ústavy ve formálním a materiálním smyslu
→ v materiálním smyslu: všechna právní pravidla, která tyto otázky upravují bez ohledu na to, zda se nachází v právním aktu nazvaném ústava nebo v obyčejném zákoně (ústavní obyčeje, soudní rozhodnutí, historické dokumenty atd.; jsou zde upravovány otázky vztahu ústavy a státu, práva, společnosti a politického systému; takovouto ústavu má např. Velká Británie
→ ve formální smyslu: vzniká v 17./18. století jako právní dokument, který upravuje tyto otázky, navíc se vyznačuje zvýšenou formální zákonnou mocí; je to základní zákon odlišný od jiných (formou, procedurou změny, názvem, systematikou atd.)
Ústavy rigidní a flexibilní
→ rigidní – lze jej měnit jen složitějším postupem než u obyčejných zákonů; má ji např. ČR
→ flexibilní – platí pro ně zásada lex posterior derogat priori; má ji např. Nový Zéland, Izrael
Ústavy psané a nepsané
→ psaná – obsažena v jednom (monolegální, kodifikované) nebo i více (polylegální; jeden z těchto dokumentů může být označen jako ústava) právních předpisech; má ji ČR, Rakousko, Španělsko