VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dle působnosti
věcná – obecná/specializovaná
územní – celostátní/místní
časová – trvalá/dočasná
osobní – obecná/zvláštní
funkční – první instance/druhá instance
dle pravomoci
ústavodárné: přijetí, změna nebo zrušení ústavy a ústavních zákonů nebo jejich částí
zákonodárné: přijímání, změny nebo rušení zákonů, zákonných opatření či obdobných projevů primární
normotvorby
výkonné (správní): přijímání, změny či rušení odvozených normativních právních aktů a individuálních aktů
aplikace práva, ale i organizačních projevů pravomoci
soudní: vydávání, změna nebo rušení individuálních právních aktů, přezkoumávání a rozhodování o zákonnosti a
ústavnosti zákonů, jednotlivých právních předpisů a individuálních právních aktů, tvorba precedentů
kontrolní a dozorové: kontrola, podávání návrhů, upozorňování a informování (státní kontrolní orgány,
inspekce, státní zastupitelství, ombudsman)
dle ustavování osob
volené
jmenované
dědičné
virilní = zastávání funkce z titulu funkce jiné
dle osobního složení a tvorby vůle
monokratické, kolegiální
dle funkčního období
určitá délka: parlamenty, vlády, hlavy států
relativně určitá délka: např. horní hranice věku
neurčitá délka: např. soudci
trvalá délka: např. doživotní hlavy států
37. Zásady organizace státu
Organizace státu
- vypovídá o uspořádání státu jako celku 
- někdy prezentována pod pojmem státní mechanismus 
- je to politicko-právně institucionalizovaný systém realizace státní moci a státní suverenity 
zahrnuje
- organizačně strukturní podobu státu 
- činnost a vzájemné působení jednotlivých částí organizace státu 
- právem vymezené působní státních orgánů ve společnosti i v mezinárodním a nadstátním prostředí 
→ státní orgány: základní a rozhodující složky státu, jsou charakterizovány podle působnosti, pravomoci a státně – mocenského charakteru jejich činnosti
→ zvláštní složky: policejní a bezpečností síly, popř. další instituce (armáda); nedisponují mocenskou pravomocí
→ státní organizace a státní zřízení: realizují další funkce (dopravní, energetické, výzkumné, strategicko-výrobní, speciální a hospodářské organizace, zařízení školská, zdravotnická, sociální, kulturní); stát je zřizuje a z části nebo zcela financuje; nedisponují mocenskou pravomocí
Zásady organizace státu
- organizační hledisko popisuje vzájemné vztahy mezi státními orgány, a to nejen v právem založené podobě, ale také v podobě, v jaké se mnohdy i fakticky vytvářejí 
- zásada nezávislosti: projev teorie dělby moci 
- zásada souřadnosti: vypovídá o postavení státních orgánů na téže úrovni (orgány se stejnou mírou pravomoci a odlišující se předmětovou nebo rozsahovou stránkou působnosti, např. ministerstva, soudy na místní úrovni, státní zastupitelství na místní úrovni atd.) 
- zásada koordinace (slaďování činnosti): zejména prostřednictvím zákonů (v případě soudů) a dalších právních předpisů (orgány státní správy) a prostřednictvím interních normativních instrukcí (státní zastupitelství) 
- zásada subordinace (nadřízenosti a podřízenosti) 
- zásada koncentrace a dekoncentrace: zejména rozhodovacích pravomocí; absolutní koncentrace je výjimečná a nepraktická 
- zásada decentralizace: rozhodovacích pravomocí a rozhodovací činnosti autonomních veřejnoprávních korporací 
