VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Advokacie
když je někdo bez peněz, je mu přidělen advokát, kterému jsou hrazeny výdaje => bezplatná právní pomoc = česká advokátní komora
když je právníkovi přidělen klient, musí ho přijmout a nesmí odmítnout (praxe: vyvlíknou se z toho pod záminkou, že zastupují protistranu (má jejich plnou moc), protože v takovém případě klienta nesmí přijmout (obhajoval by dva klienty proti sobě)
Notář
jmenován ministrem spravedlnosti po smrti nebo odstoupení bývalého notáře. Notář se pak mimo jiné zabývá děděním.
příjem úschov, sepisování veřejných listin
je přesně stanovený počet notářů (numerus clausus) – 450
Exekutoři
Soudní exekutor je svobodné právnické povolání, které podle exekučního řádu zajišťuje provádění exekucí.
numerus clausus – soudních exekutorů je 150
Rozhodčí soudy
mimosoudní řešení sporu, náhrada civilního řízení v majetkových sporech
rychlé, neveřejné, levné
rozhodčí doložka
rozhodčí nemusí mít kvalifikaci, může to být laik, musí však mít způsobilost k právním úkonům
rozhodce rozhodne v případě konfliktu
napíše rozhodčí nález -> ten se potom chová jako rozsudek
problém: může být namítnutá podjatost toho rozhodce (ad hoc) -> stálý rozhodčí soud se všeobecnou působností – je jen jeden, jmenuje se „Rozhodčí soud při hospodářské komoře ČR a agrární komoře ČR“
29. Funkční a organizační pojetí veřejné správy
ve střední Evropě se setkáváme s faktem, že stát zákonem přenáší na některé orgány samosprávy výkon některých činností z oblasti stát. správy = přenesená působnost (důvodem snaha uspořit finanční prostředky)
funkční pojetí státní správy je širší než organizační pojetí státní správy (státní správa jako činnost je vykonávána a zajišťována nejen orgány státní správy, ale i jinými orgány zejména orgány samosprávy)
pojetí veřejné správy je širší než organizační pojetí veřejné správy (činnost veřejné správy nemusí být nutně vždy zajišťovány jen orgány veřejné správy, ale i orgány jinými, mohou to být soudy, soukromé instituce) uplatňuje se zde smluvní princip (veřejná správa a soukromé instituce uzavírají smlouvu)
Funkční pojetí (FP) a organizační pojetí (OP) veřejné správy
FP = státní správa jako činnost
OP = státní správa jako organizační pojetí
=> FP a OP by se měly ideálně krýt: státní správa jako činnost má být vykonávána pouze orgány státní správy a naopak
část státní správy je přenesena na orgány samosprávy => tzv. přenesená působnost státní správy
→ státní správa jako činnost není vykonávána jen orgány státní správy, ale i orgány samosprávy
/ přenesená státní správa částečně ušetří, ale i samospráva je financována ze státního rozpočtu? /
nejen státní správa může být přenesena, také samospráva může být přenesena, a to na soukromé instituce