Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VYPRACOVANÉ OTÁZKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (247.69 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

dualistická – přechodný typ, výkonnou moc má panovník+šlechta, zákonodárnou buržoazie, existuje zde i parlament

konstituční (parlamentní) – v současnosti nejčastější, panovník je formalita, výkonná moc patří prakticky vládě, zákonodárná parlamentu, volby (politické strany), (Dánsko, Švédsko, Norsko, Belgie, VB, Lucembursko)

Republika

→ v podobě koncentrace moci – systém vlády shromáždění (viz ot. č. 52)

→ Prezidentská – nezávislost vládní a výkonné moci, volba přímá, prezident odpovědný jen ústavě, nemůže rozpustit parlament

→ Parlamentní – provázanost vládní a výkonné moci, volba zastupitelská, prezident může rozpustit parlament, ministři jsou poslanci (kromě Fr,Svk), dualismus výkonné moci – prezident + premiér, právo veta

+ různé smíšené (semiprezidencialismus (Fr), prezidentský parlamentarismus (Chor,Por,Rus,Ukr), parlamentní prezidencialismus (Pol,Lit))

- odpovědnost: individuální, selektivní, kolektivní; racionalizovaný parlamentarismus (SRN) – konstruktivní vyslovení nedůvěry kancléři,

- kohabitace = prezident levice, vláda pravice nebo naopak

- kontrasignace = vláda odpovídá za akty hlavy státu – nutnost podpisu vlády nebo ministra

52. Westminsterský model parlamentarismu (jeho původ a vývoj)

Parlamentní republika

  • překonává typickou dělbu moci

  • parlament zaujímá vedoucí postavení v soustavě nejvyšších státních orgánů

  • odpovědnost vlády parlamentu

  • vláda je sice jmenována prezidentem, ale podle výsledků parlamentních voleb

  • vláda je závislá na důvěře parlamentu

  • může kontrolovat činnost vlády

  • nepřímá závislost hlavy státu na parlamentu

  • např. kontrasignace – jakýkoli právní akt hlavy státu potřebuje také podpis člena vlády (a ten je odpovědný parlamentu)

  • je volena parlamentem

Westminsterský model – základ parlamentní formy vlády

13. století

  • 1215 přijata Magna Charta Libertatum, král již nemohl vypisovat všechny daně, některé otázky musel konzultovat s velkou radou a musel uznat samosprávný status některých obcí

  • panovník měl povinnost respektovat názor 25 baronů, kteří ho upozorňovali na to, že se dopouští vůči nim bezpráví (tzv. upozorňovací právo)

  • od 1254 byli do velké rady připouštěni rytíři, od 1265 obce - tím se klade budoucí základ rozdělení parlamentu na Horní (Sněmovna lordů) a Dolní (Sněmovna obcí) sněmovnu

  • od 1297 nemůže král vypsat daň bez rozhodnutí parlamentu (začíná platit zásada – není možno vypsat daň bez zákona, resp. rozhodnutí parlamentu)

  • od této doby také začíná platit zásada „o panovníkovi v parlamentu“, tzn., že panovník není jiný státní orgán, je imanentní součástí parlamentu)

  • také se vyvíjela teze „o králi v kabinetu“ (vládním orgánu), tzn., že král byl součástí vládního orgánu jako jeho imanentní prvek, ne něco, co stojí mimo

Témata, do kterých materiál patří