VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- dále se do složení parlamentu promítají hlediska spjatá se splněním nároků na výkon funkce a podmínkami volitelnosti, může tak jít o následující aspekty
federativní: je zaručeno zastoupení každého konstitutivního prvku federace bez ohledu na jeho velikost
národnostní: může se přihlížet k národnostnímu složení
politické: v demokratickém státu závisí na výsledku voleb
pohlaví: např. že ženy nemohou být voleny
rotace: je stanoveno, že táž osoba může být poslancem pouze jednou nebo dvakrát po sobě
věk: je stanovena věková hranice pro nabytí funkce, zpravidla pro druhou komoru (senát) je předepsán věk značně vyšší
vzdělání: výjimečně je požadováno dosažení určitého vzdělání, popř. gramotnost
náboženství: možnost složení jen z určitého náboženství
Struktura parlamentu
- zpravidla jsou jednokomorové, ale zejména ve federativních státech existují dvoukomorové (bikamerální), v takovém případě je druhá komora prostředkem pro zastoupení členských států federace
- pro unitární státy je vzorem anglický parlament, ve kterém došlo 1341 k rozdělení na Sněmovnu obcí a Sněmovnu lordů (za účelem vzájemné kontroly činnosti)
Vnitřní organizace parlamentu
- je dána kolegiální povahou parlamentu, není možné, aby při větším počtu poslanců projednávali všichni všechny otázky, činnost je potřeba organizovat
- každý parlament má své řídící (zpravidla monokratické – speaker nebo kolegiální – organizační výbor) a pomocné orgány (výbory a komise, zvláštním druhem jsou ty orgány, které slouží k výkonu jeho kontrolní funkce – vyšetřovací komise)
Pravomoc parlamentu
- základními formami činnosti jsou činnost zákonodárná a ústavodárná, vrcholné řízení a kontrola
- tyto činnosti parlament vykonává prostřednictvím aktů pravomocí, kterými je vydávání obecně závazných normativních aktů (zákony, ústava) a individuálních právních aktů (vyjádření nedůvěry vládě, volba hlavy státu atd.)
Působnost parlamentu
- pravomoc parlamentu může být uplatněna jen v rámci určitých společenských vztahů, má vždy rozsah daný subjekty, prostorem, časem a objekty těchto vztahů
- rozlišujeme osobní, časovou, prostorovou působnost a působnost věcnou, kterou lze členit na:
ústavodárnou
zákonodárnou
organizační a kreační (ustavování státních funkcionářů)
iniciativně politickou (jednání o základních otázkách vnitřní a zahraniční politiky, dávání směrnicí vládě)
kontrolní (kontrola ústavnosti a zákonnosti atd., pokud není svěřena soudům)
soudní (v případě, že je mu svěřena pravomoc rozhodovat o závažných přestupcích nejvyšších státních funkcionářů - impeachment)
vnitřní (oblast parlamentní autonomie – jednací řád, vydání poslanců k trestnímu stíhání, finance)
Organizační pravidla činnosti parlamentu