Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VYPRACOVANÉ OTÁZKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (247.69 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ve Švýcarsku se jedná o formálního reprezentanta státu s výrazně ceremoniálními rysy – prezident připravuje a předsedá zasedání vlády, která disponuje rozsáhlými pravomocemi

Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády

- můžeme hovořit o míře vládnutí hlavy státu s přihlédnutím ke konkrétní formě vlády a tedy ke vztahům mezi nejvyššími státními orgány

Parlamentní forma vlády

postavení hlavy státu je formálně slabší

- prezident může rozpouštět parlament (často vyžaduje kontrasignaci premiéra)

- má suspenzivní veto vůči návrhům zákona

- požadavek kontrasignace rozhodnutí prezidenta ze strany vlády, resp. ministrů

- parlamentní souhlas – vyjádření důvěry – s jmenovanou vládou

Prezidentská forma vlády

nejvýraznější a nejzřetelnější postavení prezidenta jako hlavy státu (např. v USA)

- prezident je hlavou vlády (kabinetu), kterou jmenuje a odvolává, řídí její funkci, využívá její poradní funkce

- prezident řídí zahraniční politiku

- Kongresu podává zprávu o stavu Unie, za mimořádných okolností svolává obě sněmovny, disponuje suspenzivním vetem, vydává akty výkonné moci (kterými realizuje zákony Kongresu)

- na radu a se souhlasem senátorů jmenuje mimo jiné soudce Nejvyššího soudu

Neoprezidentský systém

- hlava státu fakticky řídí výkonnou moc (zejména předsednictvím ministerské rady)

- disponuje posíleným postavením arbitra ve sporech vlády s parlamentem, může rozpustit Národní shromáždění

- v rámci vyhlášení zákonů může navrhnout nové projednávání celého nebo části zákona

- při stavu vážného a bezprostředního ohrožení republiky a jejich institucí disponuje mimořádnými pravomocemi

78. Charakteristika státní exekutivy. Vládní a ostatní výkonné orgány moderního státu

- mezi nejvyšší orgány státu náleží vedle orgánů typu hlavy státu, parlamentu, nejvyššího a ústavního soudu také vláda (resp. orgán vládního typu)

- za exekutivní orgány jsou považovány orgány vládního typu, výkonné orgány (státně správní) a zpravidla i hlava státu

Dělení

a) nejvyšší výkonné orgány – vystupující v úloze nejvyššího subjektu výkonné moci, který má ústavní a politickou odpovědnost za realizaci této moci

- nepodléhají služebním příkazům jiného orgánu

- vláda (v parlamentních systémech), hlava státu

b) specializované orgány (ministerstva) - v čele stojí zpravidla ústavně odpovědný vedoucí (ministr), který je členem vlády

- tzv. ústřední orgány státní správy: kromě ministerstev se jedná o správní - mají oprávnění a povinnost řídit jim podřízené orgány státní správy)

c) územní/místní orgány státní správy – zřízeny ústředními orgány a působí v jednotlivých částech území

-souhrn těchto vládních a ostatních výkonných orgánů státu tvoří část orgánů veřejné správy, mezi něž také náleží orgány místní samosprávy a zájmové samosprávy (orgány veřejnoprávních korporací)

Témata, do kterých materiál patří