VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→ ve Švýcarsku se jedná o formálního reprezentanta státu s výrazně ceremoniálními rysy – prezident připravuje a předsedá zasedání vlády, která disponuje rozsáhlými pravomocemi
Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády
- můžeme hovořit o míře vládnutí hlavy státu s přihlédnutím ke konkrétní formě vlády a tedy ke vztahům mezi nejvyššími státními orgány
Parlamentní forma vlády
postavení hlavy státu je formálně slabší
- prezident může rozpouštět parlament (často vyžaduje kontrasignaci premiéra)
- má suspenzivní veto vůči návrhům zákona
- požadavek kontrasignace rozhodnutí prezidenta ze strany vlády, resp. ministrů
- parlamentní souhlas – vyjádření důvěry – s jmenovanou vládou
Prezidentská forma vlády
nejvýraznější a nejzřetelnější postavení prezidenta jako hlavy státu (např. v USA)
- prezident je hlavou vlády (kabinetu), kterou jmenuje a odvolává, řídí její funkci, využívá její poradní funkce
- prezident řídí zahraniční politiku
- Kongresu podává zprávu o stavu Unie, za mimořádných okolností svolává obě sněmovny, disponuje suspenzivním vetem, vydává akty výkonné moci (kterými realizuje zákony Kongresu)
- na radu a se souhlasem senátorů jmenuje mimo jiné soudce Nejvyššího soudu
Neoprezidentský systém
- hlava státu fakticky řídí výkonnou moc (zejména předsednictvím ministerské rady)
- disponuje posíleným postavením arbitra ve sporech vlády s parlamentem, může rozpustit Národní shromáždění
- v rámci vyhlášení zákonů může navrhnout nové projednávání celého nebo části zákona
- při stavu vážného a bezprostředního ohrožení republiky a jejich institucí disponuje mimořádnými pravomocemi
78. Charakteristika státní exekutivy. Vládní a ostatní výkonné orgány moderního státu
- mezi nejvyšší orgány státu náleží vedle orgánů typu hlavy státu, parlamentu, nejvyššího a ústavního soudu také vláda (resp. orgán vládního typu)
- za exekutivní orgány jsou považovány orgány vládního typu, výkonné orgány (státně správní) a zpravidla i hlava státu
Dělení
a) nejvyšší výkonné orgány – vystupující v úloze nejvyššího subjektu výkonné moci, který má ústavní a politickou odpovědnost za realizaci této moci
- nepodléhají služebním příkazům jiného orgánu
- vláda (v parlamentních systémech), hlava státu
b) specializované orgány (ministerstva) - v čele stojí zpravidla ústavně odpovědný vedoucí (ministr), který je členem vlády
- tzv. ústřední orgány státní správy: kromě ministerstev se jedná o správní - mají oprávnění a povinnost řídit jim podřízené orgány státní správy)
c) územní/místní orgány státní správy – zřízeny ústředními orgány a působí v jednotlivých částech území
-souhrn těchto vládních a ostatních výkonných orgánů státu tvoří část orgánů veřejné správy, mezi něž také náleží orgány místní samosprávy a zájmové samosprávy (orgány veřejnoprávních korporací)