VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
b) neoprezidentský systém vlády – kabinetní rada (v čele min. předseda), ministerská rada – v čele prezident, předseda vládyy (a 4 nejdůležitější ministři)
c) prezidentská republika – USA, prezidentovi podřízená vláda (kabinet),
d) úloha Spolkového kancléřství – v SRN: v čele státní sekretář podřízen kancléři, jako ministerstvo
e) tradiční schéma – předseda, místopředseda, ministři, blízká struktura – vládě s resortním systémem
81. Působnost, pravomoc a formy rozhodování vlády moderního státu
Působnost
→ stanovování cílů základní linie státní politiky (vychází z vládního programu)
→ koordinování: dochází k reitegrování cílů a problémů, zpravidla se týká slaďování rozhodnutí, výkonu správy atd., často spojeno s předsedou vlády
→ informování a komunikace uvnitř i vně vlády, komunikace s parlamentem (interpelace, podklady atd.), se soudními orgány a dalšími orgány ochrany práva; informační povinnost se týká i občanů (právo na informace)
→ kontrolní a dozorová: autokontrolní mechanismy, ale i působení vůči ostatním orgánům státní správy a dalším institucím a zařízením, které jsou jí podřízené; vláda je odpovědna za objektivní, kvalitní a rychlý výkon státní správy
→ rozhodovací a nařizovací: oprávnění přijímat rozhodnutí a vydávat právní akty vlády
→ reprezentační: zahraniční návštěvy, sjednávání smluv, účast v mezinárodních organizacích, účast na zasedáních ostatních státních orgánů, veřejných i soukromých organizací
Pravomoc
- závisí na obecně společensky přijímané koncepci státu (neoliberální, sociální)
- vláda rozhoduje kolektivně ve formě usnesení
- delegované zákonodárství (v mimořádných situacích nebo na základě zmocněné v jiných zákonech)
Formy rozhodování vlády
- vlády rozhodují kolektivně, výsledkem je usnesení, který má typově zpravidla charakter
→ usnesení v užším smyslu
akty řízení vlády, ministerstev a ostatních orgánů a institucí, jímž jsou určeny
rozhodnutí o různých konkrétních závěrech a návrzích vlády
→ nařízení, dekretů a výnosů: je to projev nařizovací pravomoci; podzákonný charakter (vydávány na základě a provádění zákonů)
- delegované zákonodárství: oprávněné nejvyšších vládně výkonných orgánů vydávat na základě a v mezích zákona normy s mocí zákona
82. Pojmová a organizační východiska zásad organizace veřejné a státní správy; přehled jejich základních organizačních zásad
Veřejná správa
→ státní orgány veřejné správy – tj. vládní orgány a ostatní orgány státní správy
→ veřejnoprávní korporace a jejich orgány: relativní autonomie při působení v oblasti výkonu veřejné správy
- společným znakem obou druhů orgánů je výkon veřejné moci v podobě správy veřejných záležitostí => správní orgány