VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Charakteristické znaky
→ subordinační vztahy vůči orgánům státní správy vyššího stupně, kdy vyšší orgány jsou v postavení služebně nadřízených subjektů
vlády se zabývají řízením a koordinací činnosti hlavně místních orgánů státní správy, s vládou zpravidla působí některé z ministerstev
resortní ministerstva řídí, organizují a koordinují činnosti a výkonu státní správy podřízenými místním i územním orgánům
→ instanční vztahy vyplývající z příslušnosti toho kterého orgánu vystupovat ve správním procesu
→ zásady monokratické a jmenovací, v čele orgánu stojí většinou vedoucí místního a téměř vždy vedoucí územního orgánu
Pravomoci
- místní orgány státní správy zpravidla disponují vydávat na základě zákonného zmocnění odvozené obecně závazné právní předpisy (čímž se odlišují od územních orgánů státní správy)
86. Charakteristika orgánů zajišťujících ochranu práva
- orgány ochrany práva jsou jedním z tří druhů státních orgánů (st. orgány: parlamentní, exekutivní, orgány ochrany práva)
- jejich úkolem je zjišťovat a ověřovat, zda nedošlo k porušení práva.
→ Soudy - rozhodují nezávisle, nestranně a samostatně v konkrétních věcech
→ Státní zastupitelství - zastupuje konkrétní zájem státu
→ Ombudsman - přijímání stížností občanů na jednání orgánů st. spr. či soudů
- právní ochranu zajišťují také subjekty, které nejsou státními orgány; nepatří do státního mechanismu. Jde o advokacii a notářství.
- některé prostředky stanovují i mezinárodní úmluvy
→ Mezinárodní soudní dvůr v Haagu (OSN)
→ Mezinárodní trestní soud v Haagu
→ Evropský soudní dvůr v Lucemburku
→ Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku
87. Základní znaky soudnictví a soudní pravomoc
Soudní pravomoc
civilněprávní: rozhodování sporů o právo mezi stranami
trestně právní: rozhodování o vině, případně o trestu
správněprávní: přezkoumávání rozhodnutí vydaných právními orgány ve správním řízení
ústavněprávní: rozhodování o ústavnosti zákonů a jiných právních předpisů, popř. i individuálních právních aktů
→ soudnictví prodělalo se vznikem moderního státu značné změny
- v období absolutistické vlády panovník odstraňoval instituty stavovského soudnictví a výkon podřizoval zpravidla sobě
- kabinetní justice: panovník měl možnost věc rozhodnout místo soudu, mohl udělovat milosti a zastavit jednání
- panovník měl také právo soudy poučovat, dávat jim pokyny, trestat je, soudci byli v podstatě státní úředníci, kteří funkci vykonávali nepřetržitě (soudní mašinerie)
- soudní řízení bylo současně ovládáno inkviziční (vyšetřovací) zásadou => povinnost soudu vyhledat důkazy pro i proti a rozhodnout
- v 17. a 18. století jsou významné požadavky na oddělení mocí