VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- tyto instituty ústavní odpovědnosti zůstaly součástí soudní moci, mají podobu čistě soudní nebo zčásti parlamentní
92. Státní zastupitelství. Ombudsman
Státní zastupitelství
- počátky ve 14. století, nejdříve hájilo fiskální zájmy panovníka, postupně se ujímá role žaloby => odstraněno spojení vyšetřovatele, žalobce a soudce v jedné osobě (inkviziční princip)
- přebírá některé úkoly policie (vedení vyšetřování, podávání žaloby), navrhuje a provádí důkazy
- obvykle zařazeno v soustavě ministerstva spravedlnosti (i v ČR)
- zahájení trestního stíhání založeno na principu legality – povinnost zasáhnout tam, kde existuje důvodné podezření, že byl porušen zákon
- princip oportunity – zastupitelství nemá monopol obžaloby (má ho např. poškozený),
- významným znakem státního zastupitelství je jeho kompetence při zastupování státu (veřejného zájmu) při podávání žaloby ve věcech trestního práva => státní zastupitelství řadíme k orgánům ochrany práva
- zastupitelství může mít rovné postavení s druhou stranou, kterou žaluje => odpadá povinnost předkládat soudu všechny důkazy potřebné k rozhodnutí
- není to zcela nezávislý orgán, jako je soud, protože zastupuje konkrétní zájmy státu
- státní zástupce podléhá příkazům v rámci organizační struktury (liší se od soudce) státního zastupitelství
právo devoluce: nadřízený může převzít určitou záležitost
právo substituce: nadřízený může pověřit vedením žaloby jiného podřízeného státního zástupce
Ombudsman - mluvčí (obhájce) občanských práv
- kořeny instituce sahají až do starověku, zakotvena ve Švédsku
- jde o samostatný státní orgán oddělený od správy a soudnictví
- je těsně spjat s parlamentem, který jej volí a z jeho pověření vykonává své funkce, je volen na určité funkční období, lze jej obtížně odvolat → spojení s parlamentem mu zajišťuje nezávislost vůči výkonné moci
- jeho funkce spočívají v přijímání stížností občanů na jednání orgánů státní správy a v podnikání kroků k nápravě, sám však rozhodovat nemůže, může pouze zasáhnout ve prospěch občana
je snadno dostupný pro občana, je to rychlé a neformální jednání
- organizace se liší v jednotlivých státek tak, že nejde jen o monokratický orgán, může být i kolegiální, může v jeho rámci působit více ombudsmanů nebo může působit více samostatných ombudsmanů pro jednotlivé úseky státní správy
- jednání může zahájit na žádost stěžovatele, parlamentu nebo z úřední povinnosti
93. Jiné prostředky při ochraně práva
Advokacie
- advokát není nositelem veřejné moci, povolání není veřejnou funkcí, jde o svobodné povolání
- realizace práva na obhajobu v trestním řízení (právo nahlížet do spisů, být přítomen jednotlivým úkonům při vyšetřování, stanovení požadavku obhajoby ex offo)