VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
83. Přehled a charakteristika základních organizačních zásad veřejné a státní správy
Zásada subordinace (nadřízenosti a podřízenosti)
charakterizuje služební linii, která je mezi orgány státní správy vyjádřena mezi:
orgány vyššími a nižšími (vládou a ministerstvy)
orgány vyššího a nižšího stupně (mezi ústředními a územními orgány státní správy)
Zásada souřadnosti (koordinace)
- charakterizuje postavení orgánů veřejné správy působících na témže stupni (resp. vybavených stejnou mírou pravomoci a odlišující se předmětovou, nebo rozsahovou stránkou působnosti)
- koordinace – slaďování činnosti
Zásada koncentrace a dekoncentrace
→ koncentrace – soustřeďování výkonu veřejné správy u jednoho nebo u více orgánů státní správy, míra centralizace a decentralizace rozhodovacích pravomocí
→ horizontální dekoncentrace: distribuce věcné působnosti mezi sobě nepodřízenými orgány veřejné správy
→ vertikální dekoncentrace: přenášení části věcné působnosti ústředního orgánu na jeho nižší územní orgány
Zásada decentralizace
- přechod výkonu části veřejné správy na autonomní veřejnoprávní korporace
Zásada rezortního a územního uspořádání
→ rezortní: věcně specializovaný charakter vymezování a uplatňování působnosti orgánů
→ územní: ústřední orgány pro celé území, územní orgány pro určité území ve státě
Zásady monokratické a kolegiální
→ monokratická u orgánů státní správy
→ kolegiální u samosprávných orgánů (obecní, místní, regionální zastupitelstva, rady)
Zásady jmenovací a volební
→ jmenovací ve státní správě
→ volební zejména u orgánů samosprávy
84. Ústřední orgány státní správy
- představují poměrně rozsáhlou skupinu orgánů státní správy
- mezi jejich společné znaky náleží, kromě ústředního a výkonného charakteru, specializované věcné působnosti, řídící pravomoc vůči podřízeným územním orgánům státní správy
- odlišují se ústavně politickým postavením jejich vedoucího, který buď členem vlády je (ministr, státní sekretář, předseda) nebo jím není (ředitel, přednosta, předseda, prezident)
- způsoby ustanovování ministrů a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy: převládá jmenovací princip (s odlišností plynoucích z jednotlivých forem vlády)
- mezi formy kontroly patří poslanecké interpelace, dotazy a kladení otázek
- funkční období: nemusí vždy korespondovat s funkčním nebo volebním období vlády, resp. parlamentu
Struktura ústředních orgánů
- odlišuje se tím, zda se jedná o orgán monokratického nebo kolegiálního typu:
monokratický typ: v čele stojí jedna osoba (nejčastěji ministr nebo státní tajemník), jejíž pozice vyplývá z ústavní charakteristiky a jejími zástupci jsou zpravidla státní sekretáři, podsekretáři nebo náměstci
kolektivní typ: v čele je nejčastěji předseda (plní jen organizační, řídící a reprezentativní funkce), podmínkou legitimity a platnosti rozhodování je usnesení kolektivního grémia