VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
systematika zákona je tvořena zpravidla následujícími složkami
nadpis, který obvykle obsahuje označení formy právního předpisu, označení místa, kde jej lze nalézt v úřední sbírce a stručnou charakteristiku obsahu
preambule (u významných předpisů)
úvodní věta
základní zásady
paragrafovaný či článkovaný text zákona
přechodná a závěrečná ustanovení
příprava zákona má dvě etapy
- od vzniku legislativního záměru po předložení připraveného návrhu zákona v podobě zákonodárné iniciativy
- zákonodárný proces v parlamentu
→ zákonodárný proces v parlamentu má 4 základní stadia
- stadium zákonodárné iniciativy: její subjekty závisí na formě vlády (v prezidentské ji nemá výkonná moc, v parlamentní ji nemá parlament jako celek)
- stadium projednávání návrhu zákona
- stadium hlasování o návrhu zákona
- stadium vyhlášení zákona (hlava státu má zpravidla právo veta)
pro existenci zákona jsou rozhodující následující časové údaje
- den schválení, tj. den, kterým je v parlamentu ukončeno hlasování o návrhu s kladným výsledkem
- den platnosti, tj. den, kdy je den zveřejněn (publikován) v úřední sbírce k tomu určené
- den účinnosti, tj. den, od kterého lze zákon aplikovat
- pro vyhlašování zákonů se zřizuje zvláštní publikační orgán, kterým je obvykle úřední sbírka, ta je označována různě (u nás jako Sbírka zákonů), tyto sbírky plní následující funkce
- evidenční: je to evidence platného práva a zajišťuje v něm spolehlivý přehled
- informační: zajišťuje informaci o platném právu, aby se nikdo nemohl odvolávat, že právní předpis nezná (neznalost zákona neomlouvá)
- normotvorná: teprve publikací v takovéto sbírce se právní předpis stává obecně závazným normativním aktem
75. Postavení hlavy státu. Hlava státu v monarchii
- hlava státu je tradičně považována nejen za jeden z nejvyšších státních orgánů, ale také za nejvyššího představitele státu
- toto postavení je dáno nejen historickým vývojem a významem, koncepčními přístupy k charakteristice státu (kdy byl považován za hlavu státního organismu) a jednak ústavně politickými funkcemi, které jsou s postavením hlavy státu obvykle spojeny (reprezentace státu, nositel státní moci, jeho jmenování a velitelské funkce)
- monarchistická tradice se projevila v tom, že se hlavou státu rozumí státní orgán, který je zastáván jednotlivcem (výjimečně i se dvěma či více jedinci, popřípadě kolegiální hlavou státu)
Monarchie
- v celé řadě států zůstala dodnes monarchistická hlavu státu, především se jedná o státy konstituční, resp. s parlamentní formou vlády (Velká Británie, Dánsko, Švédsko, Norsko, Nizozemí, Belgie, Španělsko, Japonsko)
- hlava státu je nejčastěji ustanovována do funkce na základě nástupnického práva (např. princip dědičnosti, který ale přinášel problémy ohledně dědičnosti v ženské linii a v případě primogenitury)