VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- dualismus výkonné moci – vedle prezidenta je zde ještě předseda vlády
- hlava státu je spíše symbolem státu, zpravidla má možnost zasahovat jen v případě jinak neřešitelných rozporů vlády s parlamentem, má právo veta při schvalování zákonů
- nutnost kontrasignace: vláda odpovídá za akty hlavy státu tím, že její každý právní akt potřebuje k tomu, aby byl platný, podpis vlády nebo příslušného ministra
- autonomní působnost parlamentu: určuje pravidla svého jednání, rozhoduje o svých funkcionářích, jeho členové jsou chráněni imunitou, mají placený výkon funkce atd.
72. Základy právního postavení parlamentu
- parlament je obvykle chápán jako volený sbor zástupců lidu, který vykonává zákonodárnou moc ve státě, kryje se s pojmem zákonodárného orgánu či legislativy
- v parlamentní formě vlády má ale zvláštní postavení, které jej odlišuje např. od parlamentu v prezidentské formě vlády
Právní status parlamentu (jako státního orgánu)
- jako zachycuje jeho znaky orgánu a současně jej umožňuje od jiných orgánů odlišit
do právního statusu státního orgánu patří: název, sídlo, místo v soustavě státních orgánů, zřízení, ustavení, nároky na výkon funkce v něm, jeho složení, vnitřní organizace, pravomoc a formy činnosti, působnost (osobní, časová, místní, věcná, instanční), organizační pravidla činnosti (procesní a časová), postavení jeho členů, formy odpovědnosti za výkon svěřené funkce
Název parlamentu
spjat s:
- způsobem jejich jednání, tj. formou diskuse (parlament) nebo raděním se (národní rada, spolková rada)
- místem, kde se poslanci setkávají (sněmovna, komora)
- dnem, kdy se setkávají (Bundestag, Reichstag)
- s tím, že se jedná o shromáždění více osob (Kongres, Konvent)
nejčastější je název Národní shromáždění (u nás do roku 1968)
Sídlo parlamentu
- bývá jím hlavní město státu, výjimečně se může scházet mimo (hlavně ve federacích)
Místo v soustavě státních orgánů
- je dáno vzájemnými vztahy parlamentu, vlády a hlavy státu
Zřízení parlamentu
- nejčastěji prostřednictvím aktu nejvyšší právní síly (ústavou)
Ustavení parlamentu
- základním a jedině legitimním způsobem jsou volby, jiné způsoby (dědičnost, jmenování za zásluhy) jsou výjimečné
Nároky na výkon poslanecké funkce
- vyplývají z požadavků na volitelnost do poslanecké funkce, zejména se jedná o požadavky věku, státního občanství, způsobilosti k právním úkonům, popř. bydliště nebo neslučitelnost s jinými funkcemi
Složení parlamentu
- typické kolegiální orgány, které rozhodují ve sboru
- významné jsou aspekty jejich složení spočívající v počtu poslanců
pevný počet: nemění se a je stanoven buď ústavou, nebo zákonem, mění se ale počet voličů, kteří volí jednoho poslance
pohyblivý počet: nemění se počet voličů nebo obyvatel státu připadajících na jednoho poslance, s růstem voličů se tak zvyšuje i počet poslanců