Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VYPRACOVANÉ OTÁZKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (247.69 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

a)jako prostor, ve kterém jsou stanovena pravidla chování, která mohou zavazovat subjekty i mimo území státu (personální výsost)

b) jako prostor, ve kterém lze uplatňovat sankce za porušení těchto pravidel

- hranice musely být uznány i jinými státy, což se dělo v největším měřítku po válkách => hranice nejprve vyznačeny v mapách (delimitace) a poté pomocí hraničních ukazatelů v terénu (demarkace)

- hranice mají nejen vymezit území států vůči sobě, ale také předcházet možným konfliktům a přispívat k mírovému soužití

typy hranic

přirozené (hory, řeky, lesy) x umělé – vybudovány za účelem oddělení od jiného státu z důvodu obrany, ochrany, před emigrací vlastních občanů (Berlínská zeď)

geometrické – dány dohodou stran bez ohledu na přírodní danosti, tyto hranice mohou být navíc astronomické v případě, že jejich delimitaci sledoval poledník či rovnoběžka

pevné x pohyblivé – státy se dohodnout, že hranice budou pohyblivé, tj. mění se v závislosti na změně činitele, ze kterého vychází (např. tok řeky)

státní x vnitrostátní – oddělují samostatné státy nebo členy federace

vnitřní x vnější – hranice EU, vnější oddělují prostor od nečlenských států (Slovensko)

de iure x de facto – hranice dohodnutá, ale fakticky nemusí fungovat

dočasné x trvalé

- moderní stát je zpravidla uzavřené území (territorium clausum), kde enklávy a exkávy jsou spíše výjimkou (Kaliningrad, Aljaška)

99. Území a další prvky státu. Mezinárodní územní režimy

- protože na území státu se odehrává činnost jeho orgánů, je tento prvek státu spjat s projevy existence ostatních podstatných náležitostí státu – tj. svrchované a nezávislé státní moci a s obyvatelstvem státu

- názory na vztah státní moci k územní organizaci státu prošly vývojem – původně se vycházelo z toho, že určitá forma územní organizace státu (unitární stát, federace, konfederace, unie) je nutně spjata s určitou formou vlády (např. že federace je vlastní pro republiky a konfederace pro monarchie), tento názor byl ale překonán

- vztah federalismu a politických stran v rámci pluralitních demokratických společností: federace bude fungovat jinak, jsou-li velké politické strany organizovány v rámci celé federace, nebo spíše v rámci subjektů federace

- zvláštní kapitolou ve vývoji federalismu je jeho existence v podmínkách uplatňování vedoucí role jedné politické strany → konkrétně to vede buď k likvidaci federalismu v otevřené podobě (NSDAP v Německu), nebo je forma federalismu zachována, ale v podstatě se jedná o částečně decentralizovaný unitární stát

- základní problémy federalismu jako autonomie, rovnost, subsidiarita ztrácejí v takovém systému smysl, neboť záležitosti celku i jeho částí jsou řešeny jinde než ve státních institucích federace a ve volbách

Témata, do kterých materiál patří