ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
upraveno v hlavě třetí LZPS (+ čl. 3) + Ústava ČR (čl. 6), dále zákon č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin + ochrana menšin vyplývající z MS (MPOPP,…)
jde o úpravu práv a svobod těch jednotlivců, popř. občanů ČR, kteří se k menšině hlásí, nikoli právo kolektivní (taková, která je možno smysluplně vykonávat jen spolu s ostatními subjekty)
menšiny obecně nemusí být jen etnické či národnostní, i menšiny jazykové a náboženské, těm se zaručuje právo vlastní kultury, vyznávat a projevovat vlastní náboženství a používat vlastní jazyk
tato práva zčásti pokryty hlavou třetí LZPS a dále v čl. 15, 16, 17, 20/1, 33, 34, 37/4
rozdíl mezi etnickou a národnostní menšinou je těžké vymezit, u národnostní je nepochybně výrazný aspekt pocitu sounáležitosti nejen s ohledem na rasu, kulturu popř. jazyk, zvyklosti, náboženství, ale i pocit sounáležitosti s národem, který má svůj stát, popř. ze kterého se oddělila
nyní tzv. subjektivní přístup určení národnosti, který závisí na svobodném rozhodnutí jedince podle čl. 3/2 LZPS
s ohledem na obsah práv, která se příslušníkům menšin v čl. 25 LZPS přiznávají, lze dovodit, že se jedná o menšiny (vymezitelné vůči české většině), které u nás žijí trvale (zpravidla několik generací) a na určitém území, nikoli přechodně a pohyblivě
obecná klasifikace práv menšin
existenciální: zajišťující existenci menšiny (čl. 15/1 zajišťuje právně existenci náboženské menšiny, čl.3/2 zajišťuje menšiny národnostní, čl.25/1+2 menšiny jazykové)
antidiskriminační: zakazující diskriminační zacházení s menšinou (čl. 3/1,3 L a čl. 6 Ú v obecné rovině a speciálně čl. 24 LZPS ve vztahu k národnostním menšinám)
politická: patří k nejspornějším, čl. 25/2 L výslovně upravuje pouze právo účasti na řešení věcí týkajících se menšin, jiná politická práva jsou obecně menšinám k dispozici
kulturní: čl. 25/1 (rozvoj vlastní kultury, informace a vzdělání v mateřském jazyce, spolky a sdružení) zajišťuje rozvoj významných znaků identity menšiny
procesní: jsou obdobná povaze 5. hlavy LZPS ve vztahu k ochraně ZPS obecně, Listina a MS počítají s procesními právy jednotlivců, nikoli národností jako takových
práva přiznávaná LZPS každému jedinci → čl. 3/2, každý jednotlivec má právo svobodně rozhodovat o své národnosti, uplatnění této svobody a deklarování příslušnosti k menšině nesmí být na újmu čl. 24 LZPS, tato práva jsou předpokladem menšinových práv, neboť jejich uplatňováním může vzniknout menšina na našem území
práva vázaná na státní občanství → čl. 25/1 LZPS obecně formuluje nárok na všestranný rozvoj občanů tvořících národnostní nebo etnické menšiny → jde o objektivní znak a není nutné výslovné přihlášení se k takové menšině