EU výpisky update 2015
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cukerné kvóty III = díky čl. 10a vzniká normativní základ pro přenos pravomocí a části suverenity na EU a zároveň otevírá náš právní řád právu EU
Ústavní soud ČR uznal princip přednosti za základní atribut práva EU a akceptoval jeho působení v českém právním řádu
ÚS není kompetentní k tomu, aby posuzoval otázky platnosti norem práva EU, i když odporují ústavnímu právu
řada nejvyšších soudních instancí členských států se nikdy zcela nepodřídila doktríně absolutních přednosti práva EU nad veškerým ústavním právem, zejména ponechala jistou rezervu při interpretaci principů, jako jsou princip demokratického právního státu a oblast ochrany základních práv a svobod
ÚS se tak nehodlá smířit s doktrínou absolutní přednosti = nepovažuje delegaci pravomocí dle čl. 10a za trvalou a neomezenou = delegace může trvat, pokud jsou tyto pravomoci orgány EU vykonávány způsobem slučitelným s uchováním základů státní suverenity ČR a způsobem, jenž neohrožuje samotnou podstatu materiálního právního státu
opakuje se i v Lisabon I
Slovenské důchody XVII = ESD viděl jako diskriminační dorovnávání důchodů občanům s trvalým pobytem ČR za roky odpracované před rozpadem federace v EU, ale ÚS využil argumentace z předchozích judikátu a rozhodnutí ESD označil za překročení pravomocí
Organizace evropského soudnictví
Význam rozhodovací činnosti soudního dvora
ESD přispívá k rozvoji integrace formulací základních aplikačních zásad
ESD judikoval, že ochrana lidských práv je součástí obecných zásad právních
rozhodování vedlo k internalizaci EP v členských státech, liberalizaci společného trhu a dalších svobod = spolutvůrce podoby EU
Řízení před soudním dvorem
zahajuje se na návrh
za státy zmocněnec, za ostatní advokát nebo akademik
řízení má písemnou = žalobní, odpovědní a další dokumenty + ústní část = přednesení zprávy soudce zpravodaje a dalších účastníků, svědků, znalců…
v naléhavých případech (př. řízení o předběžné otázce) je možné ústní část vynechat
rozhoduje spory mezi orgány EU a jejich zaměstnanci
Soudní dvůr rozhoduje v senátech složených ze tří až pěti soudců, ve velkém senátu složeném ze třinácti soudců, výjimečně v plénu (mimořádně významná otázka, odvolání člena Komise, Ombudsmana…)
Soud pro veřejnou službu a Tribunál mohou rozhodovat samosoudcem
proti rozhodnutí Soudu pro veřejnou službu a Tribunálu lze podat opravný prostředek
Žaloba na porušení povinnosti členského státu
povinnost států přijímat opatření k plnění závazků vyplývajících z práva EU a zdržení se opatření ohrožujících dosažení cílů EU je kontrolována a vynucována mimo jiné i formou žaloby (dozorčí žaloba)
stát, který porušil své závazky plynoucí z práva EU tak může být žalován na porušení povinnosti členského státu tzv. dozorčí žalobou u Soudního dvora
jedná se o přímou žalobu = deklaratorní určení, zda stát splnil či nesplnil povinnost
stát může být veden k řádné aplikaci práva EU a zaplacení pokuty
může být porušena povinnost stanovená primárním i sekundárním právem nebo obecnými zásadami
řízení zahájeno Komisí nebo jiným členským státem
drtivá většina je v režii a diskreci Komise, státy by si mohly narušit diplomatické vztahy
státy se musí stejně nejdříve obrátit na Komisi a obviněný se vyjádří