EU výpisky update 2015
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
v ČR mají pravomoc zahájit řízení o předběžné otázce všechny soudy rozhodující spory
v případě neodůvodněného nepoložení předběžné otázky se jednotlivec může domáhat prostřednictvím stížnosti k ÚS porušení práva zákonného soudce
obligatorní zahájení řízení = rozhoduje-li soud, jehož rozhodnutí již nelze nijak napadnout, pak musí podat předběžnou otázku
pokud ho soud nezahájí, jde porušení práva EU a je možné domoci se náhrady škody
fakultativní zahájení řízení = rozsudek soudu lze napadnout opravným prostředkem = může předběžnou otázku podat, považuje-li to za nutné k vynesení svého rozsudku
předmět řízení
výklad primárního práva EU
platnost a výklad aktů orgánů EU
řízení nepřípustné
Soudní dvůr by musel posuzovat platnost národního práva
před národním soudem se neřeší spor
řízení před národním soudem již bylo skončeno
otázky nemají vztah k předmětu sporu
v žádosti není dostatečně specifikován právní a skutkový stav sporu
náležitosti rozhodnutí o položení předběžné otázky
krátké vylíčení předmětu sporu
znění vnitrostátních předpisů, jejichž použití připadá v úvahu
ustanovení práva EU relevantní v projednávané věci
důvody položení předběžné otázky
shrnutí argumentů účastníků
jakmile dojde k předložení žádosti Soudnímu dvoru, vnitrostátní řízení se přerušuje
rozhodnutí Soudního dvora o předběžné otázce má účinky erga omnes a ex tunc
Žaloba na nečinnost orgánů EU
postihuje situaci, kdy někdo jednat měl a nejednal
aktivní legitimace = členské státy a všechny orgány EU = žalobu mohou podat i jednotlivci
pasivní legitimace = všechny orgány EU
musí se jednat o povinnost jednat přímo stanovenou právem EU (nestačí, aby měl možnost uvážení, zda opatření přijme, či ne)
před podáním žaloby musí být orgán vyzván, aby jednal, musí dostat prostor k nápravě
v případě odsouzení je na orgánu, aby závadný stav odstranil a jednal
Vnitřní trh
Formy ekonomické integrace
ekonomická integrace může vycházet z mezinárodních/mezistátních smluv nebo mít podobu nadnárodního uskupení (EU).
systém obchodních preferencí
zóna volného obchodu
celní unie
společný trh
jednotný vnitřní trh
hospodářská a měnová unie
Systém obchodních preferencí
fakticky limitován pravidly WTO = členové si musí poskytovat nejpříznivější národní zacházení
je možný jen pro nejchudší země, aby se pomohlo jejich rozvoji
usnadnění dovozu určitých zemí, oproti zemím jiným
např. odstranění kvót, výhodnější celní tarif nebo odstranění cel
nejméně rozvinuté země světa mohou do EU dovážet bez cel a kvót vše kromě zbraní
Zóna volného obchodu
odbourání cel a dalších obchodních překážek (např. kvót)
některá omezení ale přetrvávají (zemědělské a strategické komodity atd.)