Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1_kapitola_CO_JE_PRAVNI_FILOZOFIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (109.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Důsledkem těchto společenských změn dochází:

  • k diferenciaci práva jako autonomního společenského jevu; tvorba a výkon práva se stává samostatnou činností; odděluje se od politiky;

  • ke specializaci a institucionalizaci právnické činnosti: soudy jsou odděleny od vězení, vznikají speciální advokátní služby, atd.;

  • právo a právní jevy lze pozorovat jako skutečně existující v reálném světě.

K zapamatování.

Důsledkem společenských změn na přelomu 18. a 19. století se stalo právo:

  1. předmětem hodným systematického (teoreticko-filozofického) poznávání;

  2. díky čemu vznikla potřeba uceleného (teoreticko-filozofického) učení, které by poskytovalo poznatky a argumenty pro zdůvodnění jeho aplikace.

b)„Vnitřní“ podmínky vzniku právní filozofie

  • Změna předmětu filozofického tázání v novověké filozofii; předmětem filozofického poznání se stává člověk a jeho život ve společnosti. Člověk je chápán jako svobodná bytost, která svým jednáním nejen určuje sebe sama, ale utváří i společnost, ve které žije.

  • Radikální kritika tradičního pojetí přirozeného práva jako práva daného; právo není daností, ale je výtvorem člověka - výsledkem činnosti zákonodární autority. Skutečným, platným právem je právo pozitivní, které je hodno být předmětem vědeckého (teoretického) poznání.

  • Právo přestává být jen represivním nástrojem a stává se garantem jak svobody člověka, tak i spravedlivých společenských vztahů.

K zapamatování.

Právní filozofie vznikla z potřeby:

a) obecně vysvětlit a zdůvodnit, co je (skutečné) právo. Tento krok předpokládal radikální kritiku tradičního přirozeno-právního učení;

b) vysvětlit a zdůvodnit smysl (význam) práva ve společnosti. Tento krok předpokládal pozorovat právo již jako společenský jev;

c) chránit základní hodnoty humanismu. Tento krok předpokládal uznat člověka jako bytost, které náleží právo mít práva.

1.3 Problémy s označením: právní filozofie, filozofie práva nebo jurisprudence?

V odborné literatuře se objevuje jak označení právní filozofie, tak filozofie práva. Někteří autoři oba výrazy považují za synonyma. Důvody jejich použití ale nebyly stejné.

Spojení „právní filozofie“ bylo převzato z latiny: „philosophia iuris“. Jako název řady prací a dizertací se objevil ve druhé polovině 17. století (F.J. Chopius nebo Ch. Thomasius).4 Autoři těchto prací se pokoušeli o filozofickou reflexi práva jako jednoty přirozeného práva a pozitivního práva. To ale nic neměnilo na názoru, že právo je svojí povahou primárně právem přirozeným. Z tohoto důvodu byla právní filozofie velmi dlouho považována za filozofické učení o přirozeném právu.

Zlom nastal až ve druhé polovině 18. století, kdy se na půdě německé právní vědy objevují pokusy jasně vymezit předmět a roli filozofického učení o právu. Kromě označení právní filozofie se zde objevuje i spojení „filozofie práva“ (Philosophie des Rechts). Podle autorů, kteří tento pojem zavedli, se mělo jednat o novou vědu, která by byla jakýmsi mezníkem mezi učením o přirozeném a pozitivním právu.5 Celkem jednoznačný obsah dal filozofii práva německý filozof G.F.W. Hegel (1770-1831). Podle něj má být jejím cílem poznání nejen povahy práva, ale i podmínek jeho uskutečnění jako garanta svobody jak jedince, tak i společnosti.

Témata, do kterých materiál patří