Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2._Česká_literatura_19._století (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2._Česká_literatura_19._století (1)

Lumírovci byla literární skupina kosmopolitního zaměření. Lumírovci se svou tvorbou snažili přiblížit světu a pocitům moderního člověka, „otevírali okna do Evropy“. Svých cílů dosahovali především hojnou překladatelskou činností a vlastní tvorbou, využívající i podnětů z literatury světové. Vyslovili požadavek umělecké svobody a čistého umění. Jejich mottem bylo „umění pro umění“. Nově vnesli do literatury silnou smyslovost, bohatou obraznost a množství nových literárních forem. Sdružovali se kolem časopisu Lumír (obnoven r. 1873 J. Nerudou). Generaci lumírovců reprezentují J. Vrchlický, J. V. Sládek a J. Zeyer.

Ruchovci a lumírovci nevystupovali proti sobě, nejednalo se o dvě soupeřící skupiny spisovatelů. Ve svých názorech a postojích se střetávali a vzájemně se obohacovali.

Ruchovsko-lumírovská generace v mnohém navázala na romantismus (zájem o historická témata, krize člověka ve společnosti), avšak nebránila se podnětům nových směrů (symbolismus, dekadence, realismus), bývá spojována s pojmem novoromantismus.

Realisticko-naturalistická literatura (80.–90. léta 19. stol.)

Kritický realismus

Vymezuje se uvnitř realistického proudu. Kritický realismus přináší angažovaný pohled na skutečnost. Pokoušel se poukazovat na společenské křivdy, volal po jejich nápravě a po vzniku spravedlivější společnosti. Uplatnil se především v próze a dramatu, největšího rozkvětu dosáhl román. Mezi výrazové prostředky pronikly hovorové a nářeční prvky.

Kritický realismus v české literatuře objevuje od 80. let 19. stol.

Rozvíjí se ve 4 okruzích:

Historická prózaAlois Jirásek (Staré pověsti české, 1894; Proti všem, 1893; Temno, 1915; Psohlavci, 1884; F. L. Věk I–V, 1888–1906), Zikmund Winter (Mistr Kampanus, 1909), Josef Svátek a Václav Beneš Třebízský (Bludné duše, 1882).

Městská próza – viz Naturalismus.

Venkovská prózaKarel Václav Rais (Zapadlí vlastenci, 1893; Kalibův zločin, 1892), Teréza Nováková (Na Librově gruntě, 1907; Drašar, 1914), Antal Stašek (Blouznivci našich hor, 1895), Josef Holeček (Naši), Karel Klostermann, Jinřich Šimon Baar.

DramaLadislav Stroupežnický (Naši furianti, 1887), Gabriela Preissová (Gazdina Roba, 1889; Její pastorkyňa, 1890), Vilém a Alois Mrštíkové (Maryša, 1894).

Naturalismus

Název naturalismus pochází z latinského slova natura – „příroda“. Byl to krajní směr realismu. Vznikl koncem šedesátých let 19. stol. ve Francii a odtud pronikal do dalších světových literatur. Východiskem naturalismu bylo přesvědčení, že život člověka je předurčován pouze prostředím a dědičností. Román má být „přírodopisným“ výkladem lidského života, sociologickou monografií.

Světoví představitelé: Émile Zola (Zabiják, Nana, Germinal, Doktor Pascal), Guy de Maupassant (Kulička, Miláček).

Témata, do kterých materiál patří