Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. otazka 19. stoleti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (86.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1. otazka 19. stoleti

„Chtěl–li učenec vydati spis, musil jim (cenzorům – pozn. red.) dát rukopis dvakrát opsaný, a oni jej pak od počátku do konce proslídili a nejen všechno dobré vyškrtali, nýbrž rozmanitými urážkami spisovatele od dalšího pokračování v jeho učených snahách odstrašili. Všechny dobré knihy byly zapověděny a tím pokrok ve vědách tak zdržen, že nás Čechy sousedé považovali za samé nevědomce a hlupáky a že námi opovrhovali....“

(František Martin Pelcl, Pamětní zápisky, 1781)

Austroslavismus

Politický názor, podle něhož Slované jsou nebo by měli být hlavní oporou habsburské monarchie. Jeho počátky lze spatřovat v řeči J. Dobrovského před Leopoldem II. 25. 9. 1791 v Praze. Své umírněné zastánce měl austroslavismus i ve vídeňských dvorských kruzích. Doba jeho největšího vlivu spadá do 40. let. 19. stol., kdy austroslavismus rozvíjeli hrabě L. Thun, J. E. Vocel a zejména K. Havlíček Borovský ve stati Slovan a Čech z roku 1846. K. Havlíček Borovský se postavil proti nepraktické slovanské vzájemnosti v pojetí J. Kollára. Doporučoval širší kulturní a hospodářskou spolupráci Slovanů v habsburské monarchii, zejména Čechů (respektive Čechoslovanů) a Jihoslovanů. Politický rozměr dal austroslavismu F. Palacký v revoluci 1848 – 49. Austroslavismus spojil s federalismem a ústavní přestavbou habsburské monarchie v dokumentu O poměru Čech a Rakouska k říši německé.

Preromantismus

- za preromantická (předromantická) bývají označována literární díla, jež znamenala přechod od osvícenského klasicismu k romantismu; slohové příznaky oněch dvou stylových směrů se v nich prostupují a v různé míře doplňují.

- preromantická literatura zcela nezavrhuje klasicistní představy (výchovný a osvětový význam umělecké literatury, rozumově podložený pohled na svět), oceňovala však i spontánní „přirozený“ cit, tušení a touhu.

- hrdinové – lidé naivní, blízcí přírodě, jedinci zanícení pro ideu vlasti a pro potřeby národa

- do všech druhů a žánrů prolínal lyrismus

- epiku prostupovaly lyrické popisy a vzrušené dialogy

- v dramatu se uplatnil monolog, v němž hrdinové tlumočili svoje ideály, obavy, předsevzetí, city

- žánry: román, povídka, cestopisné vyprávění

- poezie: ustupují žánry didaktické (klasicistní bajka), prosazuje se – lyrická píseň, lyricko-epická romance a balada, óda a elegie

- vzor básnictví: lidová píseň (během 18. století autorita folkloru vzrůstala)

- lidové písně se staly předmětem sběratelského a vydavatelského zájmu. První sběratelé čerpali z ústního podání (Jan Jeník z Bratřic si zapisoval lidové písně od svých vojáků). V terénu sbíral písně a pohádky K. J.. Erben.

- preromantikové v čele s F. L. Čelakovským stavěli výš národní než lidové- uplatňovali estetickou cenzuru při zařazování sebraných písní do sbírek, z variante vybírali jen některé. Rozvinuli tzv. ohlasovou metodu.

Témata, do kterých materiál patří