OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• 1) Odměňovat průběžnými pochvalami, úsměvy, souhlasnými projevy v průběhu činnosti.
• 2) Pozitivním hodnocením různých fází hodiny, které tak uzavírá
• 3) Odměna na konci aktivity (vyuč. hodiny), které by měly být„oficiálnějšího“ rázu – jedničky, smajlíci…
Druhy odměn
• Četnost pochval – frekvence pochval by se měla postupně snižovat
• Intenzita pochval – adekvátně rozdělovat intenzitu pochval k hodnotě činů
• Spojení pochvaly s činem – pochvala by se neměla časově vzdalovat od chváleného skutku, neboť by mohlo dojít ke ztrátě
souvislosti.
(R. Čapek, 2008, s. 52)
Jak pomocí chvály zajistit pokroky u žáka?
1) stanovujte dosažené cíle
2) rozčleňovat úkoly na části
3) nespěchat
4) chválit částečný úspěch – snažte se každou práci alespoň nějak pochválit.
Když tomu věnujete pozornost, vždy se najde něco,co je správné!
5) chválit snahu – chvalte pokroky a zvládnutí jednoduchých úkolů i
výjimečné výkony (a nikoli hlavně talent a nadání).
Pochvaly
• pozitivní vyjádření o činnostech, vlastnostech nebo jednání jiných osob
• současně vyjadřuje nerovný vztah
• jeden člověk je v pozici, v níž může hodnotit druhé
• úspěšný prostředek ve vyučování
• chválit často, ale všeho s mírou
• chválit po splnění úkolu
Použití pozitivních vyjádření vůči druhým – pokud chceme:
• navodit příjemnou atmosféru
• potěšit druhé, udělat jim radost
• zavděčit se
• přimět ostatní, aby udělali něco, co potřebujeme sami
• povzbudit v pokračování určité činnosti
• vyjádřit, že nám na nich záleží
• dát příklad, co považujeme za správné
• se od druhé osoby dočkat pochvaly
(Kopřiva, 2005 , str. 167)
Znaky pochvaly
• Neverbální projevy
– tón hlasu a mimika vyjadřující nadřazenou pozici
• Neoprávněné zobecňování
– jedna skutečnost brána jako trvalá
• Laciné fráze (To je ale hodný chlapec.)
• Přehánění
– obě strany vědí, že je to nereálné
• Kombinace pochvaly s kritikou (No vidíš, že to jde. Teď se mi ten
Kázeňská opatření na 1. stupni ZŠ:
Mohou být udělena po důkladném zvážení učitelem, po případném jednání s ředitelem školy, výchovnou poradkyní, pracovníkem pro prevenci, nebo po projednání na pedagogické radě.
Viz. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, § 31
Druhy kázeňských opatření
• Napomenutí třídního učitele • Důtka třídního učitele • Důtka ředitele školy • Podmíněné vyloučení žáka – nelze udělit před dokončením povinné školní docházky • Vyloučení žáka – nelze udělit před dokončením povinné školní docházky
Viz. vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů , § 17 odst. 3