Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

• 1) Odměňovat průběžnými pochvalami, úsměvy, souhlasnými projevy v průběhu činnosti.

• 2) Pozitivním hodnocením různých fází hodiny, které tak uzavírá

• 3) Odměna na konci aktivity (vyuč. hodiny), které by měly být„oficiálnějšího“ rázu – jedničky, smajlíci…

Druhy odměn

• Četnost pochval – frekvence pochval by se měla postupně snižovat

• Intenzita pochval – adekvátně rozdělovat intenzitu pochval k hodnotě činů

• Spojení pochvaly s činem – pochvala by se neměla časově vzdalovat od chváleného skutku, neboť by mohlo dojít ke ztrátě

souvislosti.

(R. Čapek, 2008, s. 52)

Jak pomocí chvály zajistit pokroky u žáka?

1) stanovujte dosažené cíle

2) rozčleňovat úkoly na části

3) nespěchat

4) chválit částečný úspěch – snažte se každou práci alespoň nějak pochválit.

Když tomu věnujete pozornost, vždy se najde něco,co je správné!

5) chválit snahu – chvalte pokroky a zvládnutí jednoduchých úkolů i

výjimečné výkony (a nikoli hlavně talent a nadání).

Pochvaly

• pozitivní vyjádření o činnostech, vlastnostech nebo jednání jiných osob

• současně vyjadřuje nerovný vztah

• jeden člověk je v pozici, v níž může hodnotit druhé

• úspěšný prostředek ve vyučování

• chválit často, ale všeho s mírou

• chválit po splnění úkolu

Použití pozitivních vyjádření vůči druhým – pokud chceme:

• navodit příjemnou atmosféru

• potěšit druhé, udělat jim radost

• zavděčit se

• přimět ostatní, aby udělali něco, co potřebujeme sami

• povzbudit v pokračování určité činnosti

• vyjádřit, že nám na nich záleží

• dát příklad, co považujeme za správné

• se od druhé osoby dočkat pochvaly

(Kopřiva, 2005 , str. 167)

Znaky pochvaly

• Neverbální projevy

– tón hlasu a mimika vyjadřující nadřazenou pozici

• Neoprávněné zobecňování

– jedna skutečnost brána jako trvalá

• Laciné fráze (To je ale hodný chlapec.)

• Přehánění

– obě strany vědí, že je to nereálné

• Kombinace pochvaly s kritikou (No vidíš, že to jde. Teď se mi ten

Kázeňská opatření na 1. stupni ZŠ:

Mohou být udělena po důkladném zvážení učitelem, po případném jednání s ředitelem školy, výchovnou poradkyní, pracovníkem pro prevenci, nebo po projednání na pedagogické radě.

Viz. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, § 31

Druhy kázeňských opatření

• Napomenutí třídního učitele • Důtka třídního učitele • Důtka ředitele školy • Podmíněné vyloučení žáka – nelze udělit před dokončením povinné školní docházky • Vyloučení žáka – nelze udělit před dokončením povinné školní docházky

Viz. vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů , § 17 odst. 3

Témata, do kterých materiál patří