Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ODMĚNY A TRESTY:

  • ODMĚNA - Odměna je kladný podnět, či seskupení podnětů nebo situace schopná vyvolat libost nebo uspokojit potřebu. (P.Hartl, 2004, s.163)

  • TREST - Z pedagogického hlediska jde o jednu z forem negativního motivačního působení na žáka ve škole i doma. Jde o záměrně navozený následek toho, že žák špatně splnil nebo nesplnil uložené požadavky. (J.Průcha, 2009, s.316-317)

  • VÝCHOVA - Jde o záměrné, více či méně systematické rozvíjení citových a rozumových schopností člověka, utváření jeho postojů, způsobů chování, v souladu s cíli dané skupiny, kultury apod. (P.Hartl, 2000, s.680)

MEZI ODMĚNOU A TRESTEM:

Co se vám vybaví, když se řekne trest?

  • Pohlavek, domácí vězení, zákaz na počítač, domácí práce,…

Co se vám představí, když se řekne odměna?

  • Bonbóny, kolo, něco hmatatelného, pohlazení, pusa, větší kapesné,…

Co je trestem pro jednoho, nemusí však být trestem pro druhého!

Trest není to, co jsme si pro dítě za trest vymysleli, je to to, co dítě jako trest prožívá!

Zařiďte věci tak, aby je dítě udělalo dobře, a za to je výrazně pochvalte. Neodvolte však, aby něco udělalo špatně a vy jste ho za to museli potrestat!

PROČ TRESTÁME?

  • VÝCHOVA

Pocit zodpovědnosti, chceme aby si uvědomily hranice a meze, pro ponaučení, pro výstrahu ostatním, prevence, chceme aby děti dodržovaly povinnosti a sliby,…

  • TRADICE, PŘEVZATÝ SOCIÁLNÍ MODEL

Model výchovy přejatý z vlastní rodiny, představa že tresty jsou nutnou součástí výchovy, sociální tlak (očekávání dalších dospělých, že dítě potrestáme)

  • EMOCE

Emoční nezvládnutí situace, vztek, zlost, strach o dítě, záměrná ventilace vlastních emocí

  • POTVRZENÍ MOCI

Uznání autority, dokázat si udržet svou moc, pocit nadřazenosti, pomsta, uspokojení z utrpení druhého

  • NEVĚDOMOST

Bezradnost, neznalost alternativ, neschopnost řešit situaci jinak, pocit bezmoci (dospělí nechají děti dělat, co chtějí, a pak si s nimi nevědí rady

  • ČASOVÝ STRES

Snaha reagovat na nevhodné chování dětí, i když je málo času

  • POHODLNOST

Rychlé řešení, působit výchovně, aniž by to stálo moc námahy, mít klid

  • OSOBNÍ PROBLÉMY

Odreagování vlastních problémů, nesplněná očekávání, náladovost, problémy v komunikaci, zklamání

Jak odměňovat ve škole?

• Zařiďte věci tak, aby je dítě udělalo dobře a za to je výrazně pochvalte.

• Nedopusťte však, aby udělalo něco špatně a vy je za to museli

•systém donucovacích prostředků nahradit systémem povzbuzovacích prostředků.

• Trest může špatné chování jen zastavit

správné.– odměna ale buduje To

Jak a kdy odměňovat?

• Výchovné odměny a tresty přiměřené osobnosti dítěte a jeho věku.

• Výchovné odměny by měly být vždy srozumitelné.

• Nic se nemá přehánět.

• Důslednost.

Jak odměňovat při výuce?

• Ve škole musí pochvala a přátelské podněty mít převahu nad negativními reakcemi.

Témata, do kterých materiál patří