OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ODMĚNY A TRESTY:
ODMĚNA - Odměna je kladný podnět, či seskupení podnětů nebo situace schopná vyvolat libost nebo uspokojit potřebu. (P.Hartl, 2004, s.163)
TREST - Z pedagogického hlediska jde o jednu z forem negativního motivačního působení na žáka ve škole i doma. Jde o záměrně navozený následek toho, že žák špatně splnil nebo nesplnil uložené požadavky. (J.Průcha, 2009, s.316-317)
VÝCHOVA - Jde o záměrné, více či méně systematické rozvíjení citových a rozumových schopností člověka, utváření jeho postojů, způsobů chování, v souladu s cíli dané skupiny, kultury apod. (P.Hartl, 2000, s.680)
MEZI ODMĚNOU A TRESTEM:
Co se vám vybaví, když se řekne trest?
Pohlavek, domácí vězení, zákaz na počítač, domácí práce,…
Co se vám představí, když se řekne odměna?
Bonbóny, kolo, něco hmatatelného, pohlazení, pusa, větší kapesné,…
Co je trestem pro jednoho, nemusí však být trestem pro druhého!
Trest není to, co jsme si pro dítě za trest vymysleli, je to to, co dítě jako trest prožívá!
Zařiďte věci tak, aby je dítě udělalo dobře, a za to je výrazně pochvalte. Neodvolte však, aby něco udělalo špatně a vy jste ho za to museli potrestat!
PROČ TRESTÁME?
VÝCHOVA
Pocit zodpovědnosti, chceme aby si uvědomily hranice a meze, pro ponaučení, pro výstrahu ostatním, prevence, chceme aby děti dodržovaly povinnosti a sliby,…
TRADICE, PŘEVZATÝ SOCIÁLNÍ MODEL
Model výchovy přejatý z vlastní rodiny, představa že tresty jsou nutnou součástí výchovy, sociální tlak (očekávání dalších dospělých, že dítě potrestáme)
EMOCE
Emoční nezvládnutí situace, vztek, zlost, strach o dítě, záměrná ventilace vlastních emocí
POTVRZENÍ MOCI
Uznání autority, dokázat si udržet svou moc, pocit nadřazenosti, pomsta, uspokojení z utrpení druhého
NEVĚDOMOST
Bezradnost, neznalost alternativ, neschopnost řešit situaci jinak, pocit bezmoci (dospělí nechají děti dělat, co chtějí, a pak si s nimi nevědí rady
ČASOVÝ STRES
Snaha reagovat na nevhodné chování dětí, i když je málo času
POHODLNOST
Rychlé řešení, působit výchovně, aniž by to stálo moc námahy, mít klid
OSOBNÍ PROBLÉMY
Odreagování vlastních problémů, nesplněná očekávání, náladovost, problémy v komunikaci, zklamání
Jak odměňovat ve škole?
• Zařiďte věci tak, aby je dítě udělalo dobře a za to je výrazně pochvalte.
• Nedopusťte však, aby udělalo něco špatně a vy je za to museli
•systém donucovacích prostředků nahradit systémem povzbuzovacích prostředků.
• Trest může špatné chování jen zastavit
správné.– odměna ale buduje To
Jak a kdy odměňovat?
• Výchovné odměny a tresty přiměřené osobnosti dítěte a jeho věku.
• Výchovné odměny by měly být vždy srozumitelné.
• Nic se nemá přehánět.
• Důslednost.
Jak odměňovat při výuce?
• Ve škole musí pochvala a přátelské podněty mít převahu nad negativními reakcemi.