OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strategie řízení třídy:
Dobré vztahy mezi učitelem a žákem jsou založeny na vzájemném respektování. Žák si váží učitele pro jeho učitelské schopnosti, osobní kvality, znalosti a profesionalitu. Učitel ctí individualitu každého žáka a váží si jeho studijního úsilí. Respekt každého žáka není totéž, co všeobecný respekt pro třídu jako celek. Učitel svůj respekt musí dávat jasně najevo každému jednotlivci.
autorita: Psycholog David Hargreaves – učitel, který začíná učit novou třídu, musí trvat na tom, aby byla respektována jeho „formální autorita“. Učitel musí dávat najevo, že jeho autorita je legitimní – je nezbytná, pokud se žáci mají něčemu naučit. Autoritu musí umět sebejistě uplatňovat.
Jak formální autoritu vytvářet a jak ji užívat?
Důležitý je první dojem - důležité je kráčet po místnosti pevným krokem, působit sebevědomě a klidně, snažit se vzbudit dojem, že jste pánem situace.
Formální autoritu lze udržovat i neverbálně – stát rovně, s uvolněnými rameny, dívat se žákům přímo do očí, dávat pokyny sebevědomým tónem hlasu a očekávat, že jich bude uposlechnuto.
Důležité je rozdávat pokyny s jistotou, pokud žák neuposlechne, buďte důrazní a vyrovnaní – možné je projevit překvapení nad jeho drzostí, nikdy však nesmíte dát najevo, že vás vyvedl z míry.
DŮLEŽITÉ 3. ZÁSADY:
Když dáváte žákům instrukce jsou důležité tři zásady:
- 1.Tělesná blízkost – čím blíže stojíte, tím vyšší je účinek 
- 2. Oční kontakt – přímý pohled do očí, pokud chcete vliv svých slov zvýšit, podržte svůj pohled o něco déle 
- 3. Položení otázky – na žáka, který nespolupracuje, zabere lépe, než když mu uděláte přednášku. (mnemotechnická pomůcka na zapamatování ,,TOP“ – Tělesná blízkost, Oční kontakt, Položení otázky. 
KÁZEŇ: Pokud očekáváte komplikace, nikdy neseďte za katedrou, pocházejte se po třídě a udržujte oční kontakt s žáky. Není třeba být závislý na takovém prosazování formální autority.
Co zajistí mnohem lepší kázeň? Zajímavá náplň hodin, Dobré vztahy, Správný „management třídy“
OSOBNÍ AUTORITA: druhá fáze vývoje vztahu žák – učitel
Učitel, který s úspěchem vládne formální autoritě + má určité pedagogické schopnosti získá si u žáků úctu. Časem se vztah začne proměňovat a bude vycházet z osobnosti, žáci budou mít potřebu vyhovět učitelovým požadavkům, ten si tak vytvoří osobní autoritu.
ZÁSADY PRO VYTVOŘENÍ OSOBNÍ AUTORITY:
- Projevujte opravdový zájem o práci každého žáka a často chvalte. Oceňujte hlavně jeho osobní příspěvky a jeho pokusy něčemu se naučit – bez ohledu na dosavadní výkony či vrozené schopnosti. 
- Stanovte jasná pravidla, která budou uplatňována spravedlivě důsledně, aniž byste byli vůči některé třídě zaujatější či naopak benevolentnější než vůči ostatním. 
- Oslovujte žáky jménem. (Pamatujte si, že pro člověka je jeho jméno tím nejsladším a nejdůležitějším slovem jazyka. - Dále Carnegie) 
- Projevujte žákům běžnou zdvořilou úctu tím, že jim říkáte „prosím“ a „děkuji“ 
- Nikdy nikoho nezesměšňujte ani se nebavte na cizí účet. 
- Buďte trpělivý. 
- Projevujte o žáky zájem jako o jednotlivce – usmívejte se na ně, hleďte jim do očí a mluvte s nimi individuálně.Poznejte vlastnosti každého žáka, jeho povahu, zájmy, styl oblékání atd. 
- Zvolte vyučovací metody, jež žákům dovolí, aby se do hodin aktivně zapojovali, a pokud to lze, oceňujte je za to. 
- Projevujte zájem o názory, pocity a potřeby žáků. 
- Osvojte si klidný a sebejistý styl, který není příliš formální. Nebojte se zasmát. 
