OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strategie řízení třídy:
Dobré vztahy mezi učitelem a žákem jsou založeny na vzájemném respektování. Žák si váží učitele pro jeho učitelské schopnosti, osobní kvality, znalosti a profesionalitu. Učitel ctí individualitu každého žáka a váží si jeho studijního úsilí. Respekt každého žáka není totéž, co všeobecný respekt pro třídu jako celek. Učitel svůj respekt musí dávat jasně najevo každému jednotlivci.
autorita: Psycholog David Hargreaves – učitel, který začíná učit novou třídu, musí trvat na tom, aby byla respektována jeho „formální autorita“. Učitel musí dávat najevo, že jeho autorita je legitimní – je nezbytná, pokud se žáci mají něčemu naučit. Autoritu musí umět sebejistě uplatňovat.
Jak formální autoritu vytvářet a jak ji užívat?
Důležitý je první dojem - důležité je kráčet po místnosti pevným krokem, působit sebevědomě a klidně, snažit se vzbudit dojem, že jste pánem situace.
Formální autoritu lze udržovat i neverbálně – stát rovně, s uvolněnými rameny, dívat se žákům přímo do očí, dávat pokyny sebevědomým tónem hlasu a očekávat, že jich bude uposlechnuto.
Důležité je rozdávat pokyny s jistotou, pokud žák neuposlechne, buďte důrazní a vyrovnaní – možné je projevit překvapení nad jeho drzostí, nikdy však nesmíte dát najevo, že vás vyvedl z míry.
DŮLEŽITÉ 3. ZÁSADY:
Když dáváte žákům instrukce jsou důležité tři zásady:
1.Tělesná blízkost – čím blíže stojíte, tím vyšší je účinek
2. Oční kontakt – přímý pohled do očí, pokud chcete vliv svých slov zvýšit, podržte svůj pohled o něco déle
3. Položení otázky – na žáka, který nespolupracuje, zabere lépe, než když mu uděláte přednášku. (mnemotechnická pomůcka na zapamatování ,,TOP“ – Tělesná blízkost, Oční kontakt, Položení otázky.
KÁZEŇ: Pokud očekáváte komplikace, nikdy neseďte za katedrou, pocházejte se po třídě a udržujte oční kontakt s žáky. Není třeba být závislý na takovém prosazování formální autority.
Co zajistí mnohem lepší kázeň? Zajímavá náplň hodin, Dobré vztahy, Správný „management třídy“
OSOBNÍ AUTORITA: druhá fáze vývoje vztahu žák – učitel
Učitel, který s úspěchem vládne formální autoritě + má určité pedagogické schopnosti získá si u žáků úctu. Časem se vztah začne proměňovat a bude vycházet z osobnosti, žáci budou mít potřebu vyhovět učitelovým požadavkům, ten si tak vytvoří osobní autoritu.
ZÁSADY PRO VYTVOŘENÍ OSOBNÍ AUTORITY:
Projevujte opravdový zájem o práci každého žáka a často chvalte. Oceňujte hlavně jeho osobní příspěvky a jeho pokusy něčemu se naučit – bez ohledu na dosavadní výkony či vrozené schopnosti.
Stanovte jasná pravidla, která budou uplatňována spravedlivě důsledně, aniž byste byli vůči některé třídě zaujatější či naopak benevolentnější než vůči ostatním.
Oslovujte žáky jménem. (Pamatujte si, že pro člověka je jeho jméno tím nejsladším a nejdůležitějším slovem jazyka. - Dále Carnegie)
Projevujte žákům běžnou zdvořilou úctu tím, že jim říkáte „prosím“ a „děkuji“
Nikdy nikoho nezesměšňujte ani se nebavte na cizí účet.
Buďte trpělivý.
Projevujte o žáky zájem jako o jednotlivce – usmívejte se na ně, hleďte jim do očí a mluvte s nimi individuálně.Poznejte vlastnosti každého žáka, jeho povahu, zájmy, styl oblékání atd.
Zvolte vyučovací metody, jež žákům dovolí, aby se do hodin aktivně zapojovali, a pokud to lze, oceňujte je za to.
Projevujte zájem o názory, pocity a potřeby žáků.
Osvojte si klidný a sebejistý styl, který není příliš formální. Nebojte se zasmát.