Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strategie řízení třídy:

Dobré vztahy mezi učitelem a žákem jsou založeny na vzájemném respektování. Žák si váží učitele pro jeho učitelské schopnosti, osobní kvality, znalosti a profesionalitu. Učitel ctí individualitu každého žáka a váží si jeho studijního úsilí. Respekt každého žáka není totéž, co všeobecný respekt pro třídu jako celek. Učitel svůj respekt musí dávat jasně najevo každému jednotlivci.

autorita: Psycholog David Hargreaves – učitel, který začíná učit novou třídu, musí trvat na tom, aby byla respektována jeho „formální autorita“. Učitel musí dávat najevo, že jeho autorita je legitimní – je nezbytná, pokud se žáci mají něčemu naučit. Autoritu musí umět sebejistě uplatňovat.

Jak formální autoritu vytvářet a jak ji užívat?

Důležitý je první dojem - důležité je kráčet po místnosti pevným krokem, působit sebevědomě a klidně, snažit se vzbudit dojem, že jste pánem situace.

Formální autoritu lze udržovat i neverbálně – stát rovně, s uvolněnými rameny, dívat se žákům přímo do očí, dávat pokyny sebevědomým tónem hlasu a očekávat, že jich bude uposlechnuto.

Důležité je rozdávat pokyny s jistotou, pokud žák neuposlechne, buďte důrazní a vyrovnaní – možné je projevit překvapení nad jeho drzostí, nikdy však nesmíte dát najevo, že vás vyvedl z míry.

DŮLEŽITÉ 3. ZÁSADY:

Když dáváte žákům instrukce jsou důležité tři zásady:

  • 1.Tělesná blízkost – čím blíže stojíte, tím vyšší je účinek

  • 2. Oční kontakt – přímý pohled do očí, pokud chcete vliv svých slov zvýšit, podržte svůj pohled o něco déle

  • 3. Položení otázky – na žáka, který nespolupracuje, zabere lépe, než když mu uděláte přednášku. (mnemotechnická pomůcka na zapamatování ,,TOP“ – Tělesná blízkost, Oční kontakt, Položení otázky.

KÁZEŇ: Pokud očekáváte komplikace, nikdy neseďte za katedrou, pocházejte se po třídě a udržujte oční kontakt s žáky. Není třeba být závislý na takovém prosazování formální autority.

Co zajistí mnohem lepší kázeň? Zajímavá náplň hodin, Dobré vztahy, Správný „management třídy“

OSOBNÍ AUTORITA: druhá fáze vývoje vztahu žák – učitel

Učitel, který s úspěchem vládne formální autoritě + má určité pedagogické schopnosti získá si u žáků úctu. Časem se vztah začne proměňovat a bude vycházet z osobnosti, žáci budou mít potřebu vyhovět učitelovým požadavkům, ten si tak vytvoří osobní autoritu.

ZÁSADY PRO VYTVOŘENÍ OSOBNÍ AUTORITY:

  • Projevujte opravdový zájem o práci každého žáka a často chvalte. Oceňujte hlavně jeho osobní příspěvky a jeho pokusy něčemu se naučit – bez ohledu na dosavadní výkony či vrozené schopnosti.

  • Stanovte jasná pravidla, která budou uplatňována spravedlivě důsledně, aniž byste byli vůči některé třídě zaujatější či naopak benevolentnější než vůči ostatním.

  • Oslovujte žáky jménem. (Pamatujte si, že pro člověka je jeho jméno tím nejsladším a nejdůležitějším slovem jazyka. - Dále Carnegie)

  • Projevujte žákům běžnou zdvořilou úctu tím, že jim říkáte „prosím“ a „děkuji“

  • Nikdy nikoho nezesměšňujte ani se nebavte na cizí účet.

  • Buďte trpělivý.

  • Projevujte o žáky zájem jako o jednotlivce – usmívejte se na ně, hleďte jim do očí a mluvte s nimi individuálně.Poznejte vlastnosti každého žáka, jeho povahu, zájmy, styl oblékání atd.

  • Zvolte vyučovací metody, jež žákům dovolí, aby se do hodin aktivně zapojovali, a pokud to lze, oceňujte je za to.

  • Projevujte zájem o názory, pocity a potřeby žáků.

  • Osvojte si klidný a sebejistý styl, který není příliš formální. Nebojte se zasmát.

Témata, do kterých materiál patří