OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Brzdí rozvoj samostatnosti a iniciativy (děti se stávají buď závislými na učiteli – např. „učí se pro učitele nebo známky“, nebo naopak se bouří proti autoritám).
- Nepříznivé emoční klima (nedostatek empatie, ironie, obavy před tresty) - to vše vede k vyššímu napětí a dráždivosti, podporuje agresivitu k ostatním členům skupiny, odpor žáků, horší výsledky v učení..
- Tento výchovný styl neumožňuje rozvíjet kvality občana demokratického státu – dítěti není umožněno rozvíjet samostatnost, odpovědnost, morální úsudek.V dospělosti pak jedinec reaguje různými úniky a úhybnými manévry.
LIBERÁLNÍ STYL – slabé řízení, laissez-faire (nechat věcem volný průběh)
Učitel klade nízké, nebo téměř žádné požadavky, případné úkoly nekontroluje
Nevytyčuje hranice pravidel jednání a chování. U dětí se pak rezozvíjí potřebné povahové rysy jako je vytrvalost, odpovědnost, svědomitost, sebeovládání
Emoční klima ve třídě ovlivněno lhostejností, nezájmem, slabostí učitele
Neklid ve třídě, vysoká hladina hluku, snížená možnost dětí soustředit se na práci – nízká úroveň vědomostí, dovedností
DEMOKRATICKÝ STYL (sociálně integrační styl)
Učitel projevuje k žákům empatii, důvěru. Snaží se o porozumění, pomoc
Podporuje samostatnost, tvořivost a iniciativu dětí – klade otázky, umožňuje diskuzi, využívá aktivizující metody
Nedeterminuje žáky svými zkušenostmi, názory, ale působí spíše příkladem svého jednání
Umožňuje participaci dětí, poskytuje míru svobody a odpovědnosti
7. Etická výchova jako doplňující vzdělávací obor - charakteristika vzdělávacího oboru, mezipředmětové vztahy, vzdělávací obsah a očekávané výstupy pro 1.- a 2. období 1. stupně ZŠ.
Etická výchova
Doplňující vzdělávací obor Etická výchova je založen na systematickém osvojování sociálních dovedností u žáků především na základě zážitkové metody.
Není tedy filozofickou disciplínou, ale praktickým pedagogicko-psychologickým nástrojem, jak u žáků rozvíjet základní sociální dovednosti.
Základním cílem etické výchovy je vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnost učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby.
Mezipředmětové vztahy
V rámci prvního stupně se žáci seznamují s etickou výchovou v rámci integrovaného vzdělávání, tzn. prolínání do různých vzdělávacích oblastí.
Týká se to převážně Člověk a jeho svět, kde si osvojují základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých, zvládají prosociální chování ve škole a doma.
Dále zasahuje do oblasti Jazyk a jazyková komunikace ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura a Cizí jazyk - naslouchání, dodržování jednoduchých komunikačních pravidel ve třídě, poděkování, omluva, vyjadřování citů, reflektují důležitost nonverbální komunikace, eliminují hrubé výrazy a zvládají položit vhodnou otázku.
V oblasti Člověk a kultura ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova a Pracovní činnosti dokáží se těšit z radosti a úspěchu jiných, využívají prvky tvořivosti při společném plnění úkolů. Průřezových témata se integrují především na vzdělávací obsah osobnostní a sociální výchovy, multikulturní, enviromentální a mediální výchovy…