Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- Brzdí rozvoj samostatnosti a iniciativy (děti se stávají buď závislými na učiteli – např. „učí se pro učitele nebo známky“, nebo naopak se bouří proti autoritám).

- Nepříznivé emoční klima (nedostatek empatie, ironie, obavy před tresty) - to vše vede k vyššímu napětí a dráždivosti, podporuje agresivitu k ostatním členům skupiny, odpor žáků, horší výsledky v učení..

- Tento výchovný styl neumožňuje rozvíjet kvality občana demokratického státu – dítěti není umožněno rozvíjet samostatnost, odpovědnost, morální úsudek.V dospělosti pak jedinec reaguje různými úniky a úhybnými manévry.

  • LIBERÁLNÍ STYL – slabé řízení, laissez-faire (nechat věcem volný průběh)

  • Učitel klade nízké, nebo téměř žádné požadavky, případné úkoly nekontroluje

  • Nevytyčuje hranice pravidel jednání a chování. U dětí se pak rezozvíjí potřebné povahové rysy jako je vytrvalost, odpovědnost, svědomitost, sebeovládání

  • Emoční klima ve třídě ovlivněno lhostejností, nezájmem, slabostí učitele

  • Neklid ve třídě, vysoká hladina hluku, snížená možnost dětí soustředit se na práci – nízká úroveň vědomostí, dovedností

  • DEMOKRATICKÝ STYL (sociálně integrační styl)

  • Učitel projevuje k žákům empatii, důvěru. Snaží se o porozumění, pomoc

  • Podporuje samostatnost, tvořivost a iniciativu dětí – klade otázky, umožňuje diskuzi, využívá aktivizující metody

  • Nedeterminuje žáky svými zkušenostmi, názory, ale působí spíše příkladem svého jednání

  • Umožňuje participaci dětí, poskytuje míru svobody a odpovědnosti

7. Etická výchova jako doplňující vzdělávací obor - charakteristika vzdělávacího oboru, mezipředmětové vztahy, vzdělávací obsah a očekávané výstupy pro 1.- a 2. období 1. stupně ZŠ.

Etická výchova

  • Doplňující vzdělávací obor Etická výchova je založen na systematickém osvojování sociálních dovedností u žáků především na základě zážitkové metody.

  • Není tedy filozofickou disciplínou, ale praktickým pedagogicko-psychologickým nástrojem, jak u žáků rozvíjet základní sociální dovednosti.

  • Základním cílem etické výchovy je vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnost učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby.

Mezipředmětové vztahy

  • V rámci prvního stupně se žáci seznamují s etickou výchovou v rámci integrovaného vzdělávání, tzn. prolínání do různých vzdělávacích oblastí.

  • Týká se to převážně Člověk a jeho svět, kde si osvojují základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých, zvládají prosociální chování ve škole a doma.

  • Dále zasahuje do oblasti Jazyk a jazyková komunikace ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura a Cizí jazyk - naslouchání, dodržování jednoduchých komunikačních pravidel ve třídě, poděkování, omluva, vyjadřování citů, reflektují důležitost nonverbální komunikace, eliminují hrubé výrazy a zvládají položit vhodnou otázku.

  • V oblasti Člověk a kultura ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova a Pracovní činnosti dokáží se těšit z radosti a úspěchu jiných, využívají prvky tvořivosti při společném plnění úkolů. Průřezových témata se integrují především na vzdělávací obsah osobnostní a sociální výchovy, multikulturní, enviromentální a mediální výchovy…

Témata, do kterých materiál patří