OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Výchovné cíle humanistické výchovy jsou jedinečnost jako cíl a prostředek výchovy; seberozvoj žáků; celistvost; priorita vztahové dimenze; důraz na pozitivní prožívání.
• Výchova v humanistickém pojetí je výchovou tvořivého vztahu ke skutečnosti – přes porozumění sobě samému mohu tvořivě obohatit svět, jehož jsem součástí. Humanistická výchova tedy nepředstavuje vypjatý egocentrismus pouze s uspokojováním vlastních potřeb. Skrze poznání sebe sama mohu vykročit k druhým.
• Při rozvoji osobnosti je v humanistické pedagogice důraz kladen:
- na interpersonální kontakty (vztah učitel žák, žáci mezi sebou navzájem)
- individuální osobnostní orientaci
– respekt k potencialitám, potřebám
- na aktuální učební situace
- na principy sebeuvědomění
- na učení, které probíhá na základě vlastních zkušeností, prožívání a jednání
- na princip dialogického učení
- na principy opory o vlastní pozitivní síly
- na principy odpovědnosti, dobrovolnosti, aktivní účasti.
2. Výchovné cíle v současných školských dokumentech pro 1. stupeň ZŠ (RVP).
studie Učení je skryté bohatství
-Studie je příspěvkem k nové světové chartě vzdělávací politiky pro 21.
století. Jejím autorem je tehdejší předseda Mezinárodní komise „vzdělávání
pro 21. století.“, významný francouzský a evropský politik Jacques Delors.
- Jedním z přínosů studie je právě nová kategorizace výchovně vzdělávacích cílů – tzv. pilíře vzdělávání - učit se poznávat, učit se jednat, učit se žít společně a učit se být.
Učit se poznávat - podle Delorse znamená propojovat dostatečně široké
obecné znalosti s možnostmi pracovat ve vybraných předmětech do hloubky. V této dimenzi je také obsažen rozvoj metakognice (učit se učit -nahlížet své procesy učení).
Učit se jednat - představuje osvojení nejen profesních dovedností, ale také schopnost vyrovnávat se s různými situacemi, pracovat v týmech. Být schopen adaptovat se na různé sociální a pracovní činnosti.
Učit se žít - společně znamená rozvíjet pochopení pro ostatní lidi, přijetí
myšlenky vzájemné závislosti (účastí na společných projektech a učením se
zvládat konflikty). Tato dimenze lidského učení by se měla rozvíjet v
duchu úcty k hodnotám pluralismu, vzájemného porozumění a míru.
Učit se být - znamená rozvíjet samostatnou osobnost člověka, aby byl
schopen jednat s větší autonomií, samostatným úsudkem a osobní
odpovědností.
Na východiska Delorsovy studie navazuje Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha.
-V úvodní části Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy jsou nastíněny obecné cíle vzdělávání a výchovy.
-Cíle vzdělávání musí být odvozovány jak z individuálních, tak i společenských potřeb.
-Proto má vzdělávání více rozměrů, je současně zaměřeno na rovinu osobního rozvoje, začleňování do života společnosti, formování občana i na přípravu pro pracovní život.