Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výchovné cíle humanistické výchovy jsou jedinečnost jako cíl a prostředek výchovy; seberozvoj žáků; celistvost; priorita vztahové dimenze; důraz na pozitivní prožívání.

Výchova v humanistickém pojetí je výchovou tvořivého vztahu ke skutečnosti – přes porozumění sobě samému mohu tvořivě obohatit svět, jehož jsem součástí. Humanistická výchova tedy nepředstavuje vypjatý egocentrismus pouze s uspokojováním vlastních potřeb. Skrze poznání sebe sama mohu vykročit k druhým.

Při rozvoji osobnosti je v humanistické pedagogice důraz kladen:

- na interpersonální kontakty (vztah učitel žák, žáci mezi sebou navzájem)

- individuální osobnostní orientaci

– respekt k potencialitám, potřebám

- na aktuální učební situace

- na principy sebeuvědomění

- na učení, které probíhá na základě vlastních zkušeností, prožívání a jednání

- na princip dialogického učení

- na principy opory o vlastní pozitivní síly

- na principy odpovědnosti, dobrovolnosti, aktivní účasti.


2. Výchovné cíle v současných školských dokumentech pro 1. stupeň ZŠ (RVP).

  • studie Učení je skryté bohatství

-Studie je příspěvkem k nové světové chartě vzdělávací politiky pro 21.

století. Jejím autorem je tehdejší předseda Mezinárodní komise „vzdělávání

pro 21. století.“, významný francouzský a evropský politik Jacques Delors.

- Jedním z přínosů studie je právě nová kategorizace výchovně vzdělávacích cílů – tzv. pilíře vzdělávání - učit se poznávat, učit se jednat, učit se žít společně a učit se být.

  • Učit se poznávat - podle Delorse znamená propojovat dostatečně široké

obecné znalosti s možnostmi pracovat ve vybraných předmětech do hloubky. V této dimenzi je také obsažen rozvoj metakognice (učit se učit -nahlížet své procesy učení).

  • Učit se jednat - představuje osvojení nejen profesních dovedností, ale také schopnost vyrovnávat se s různými situacemi, pracovat v týmech. Být schopen adaptovat se na různé sociální a pracovní činnosti.

  • Učit se žít - společně znamená rozvíjet pochopení pro ostatní lidi, přijetí

myšlenky vzájemné závislosti (účastí na společných projektech a učením se

zvládat konflikty). Tato dimenze lidského učení by se měla rozvíjet v

duchu úcty k hodnotám pluralismu, vzájemného porozumění a míru.

  • Učit se být - znamená rozvíjet samostatnou osobnost člověka, aby byl

schopen jednat s větší autonomií, samostatným úsudkem a osobní

odpovědností.

  • Na východiska Delorsovy studie navazuje Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha.

-V úvodní části Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy jsou nastíněny obecné cíle vzdělávání a výchovy.

-Cíle vzdělávání musí být odvozovány jak z individuálních, tak i společenských potřeb.

-Proto má vzdělávání více rozměrů, je současně zaměřeno na rovinu osobního rozvoje, začleňování do života společnosti, formování občana i na přípravu pro pracovní život.

Témata, do kterých materiál patří