Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Praktická ukázka afektivních cílů ve výuce

1) Spolupracuje ve skupině - reagování

2) Respektuje odlišnost myšlenek ostatních - přijímání

3) Rozhoduje se sám za sebe při řešení úkolů – oceňování hodnoty

4) Podílí se na diskuzi o denním režimu - reagování

5) Následuje pokynů učitele – reagování


5. Hodnoty ve výchově (hodnoty, hodnocení, hodnotová orientace, kategorizace hodnot).

  • Hodnota

  • Samotné slovo hodnota ve filosofickém významu se začalo obecně používat teprve na koci 19. Století

  • V pedagogickém pojetí vnímáme hodnoty především jako korektiv jednání, měřítko správnosti ve smyslu imperativního charakteru - ,, to, co má být“, ,,to, co podporuje růst člověka, rozvíjí jeho lidské povahy“.

  • Hodnotová orientace

  • Nejdůležitější součást vnitřní struktury naší osobnosti – reflektuje naše zkušenosti, umožňuje rozlišovat podstatné, nepodstatné.

  • Je to hierarchicky uspořádaný soubor hodnot, přijatý jedincem, skupinou, společenstvím.

  • Představuje souvislý stabilní systém hodnot regulující jedince.

  • Soustava postojů, zájmů a tendencí jednat určitým způsobem.

  • Hodnotová hierarchie znamená, že NE všechny hodnoty, jsou pro nás stejně významné.

  • Jak člověk vytváří hodnoty?

  • Hodnoty samy existenci nemají, ale člověk vytváří skutečnost, která má hodnoty.

  • Které zdroje se podílejí na utváření hodnot?

  • Osobní zkušenost

  • Hodnoty a hodnocení nemůže být odděleno od prožitku subjektu

  • Významné faktory podílející se na vzniku hodnoty jsou tradice, také rodinná a školní výchova, materiální zabezpečení, inteligence, pohlaví, nové impulsy…

  • Děti si hodnoty osvojují v těchto fázích:

  • Zkušenost

  • Pravidla

  • Autokultivace

  • Konfrontace svého stanoviska s hodnotovými systémy jiných lidí


6. Výchovné strategie - styly a modely ve výchově (výchovný styl, základní typologie výchovných modelů a jejich vliv na žáka; sociálně integrační model výchovy.

  • Styl

  • Celkový způsob výchovy – adekvátní i blokující vlivy na duševní vývoj dítěte

  • Souhrn záměrných i spontánních způsobů chování vychovatele k vychovávanému

  • Způsob (nebo styl výchovy) představuje složitý komplex. Můžeme ho vymezit jako:

  • Emoční vztah dospělých a dětí

  • Jejich způsob komunikace

  • Velikost požadavků na dítě, způsob jejich kladení a kontroly

  • Zahrnuje také volbu výchovných prostředků, způsoby reagování dítěte na ně

  • Základní typologie výchovných modelů a jejich vliv na žáka – základní znaky stylů

  • AUOKRATICKÝ STYL (též autoritářský, autoritativní, dominantní)

  • Učitel hojně přikazuje, hrozí, trestá, často kontroluje

  • Nerespektuje potřeb a přání dětí – nepříznivé emoční klima, frustrace dětí

  • Projevuje nedostatek empatie, v komunikaci se objevuje ironie

  • Děti dostávají málo příležitostí k vlastnímu řešení, samostatnému jednání, vzájemné interakci

  • Učitel má jiná a větší práva než děti. Např. sám nedodržuje pravidla, která požaduje po dětech. Přejímá iniciativu, determinuje žáky svými zkušenostmi, názory, rozhodnutími. Neposkytuje tak vhodné modely a příklady lidských vztahů, komunikace

  • Nevýhody pro dítě plynoucí z autokratického výchovného stylu.

Témata, do kterých materiál patří