OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Praktická ukázka afektivních cílů ve výuce
1) Spolupracuje ve skupině - reagování
2) Respektuje odlišnost myšlenek ostatních - přijímání
3) Rozhoduje se sám za sebe při řešení úkolů – oceňování hodnoty
4) Podílí se na diskuzi o denním režimu - reagování
5) Následuje pokynů učitele – reagování
5. Hodnoty ve výchově (hodnoty, hodnocení, hodnotová orientace, kategorizace hodnot).
Hodnota
Samotné slovo hodnota ve filosofickém významu se začalo obecně používat teprve na koci 19. Století
V pedagogickém pojetí vnímáme hodnoty především jako korektiv jednání, měřítko správnosti ve smyslu imperativního charakteru - ,, to, co má být“, ,,to, co podporuje růst člověka, rozvíjí jeho lidské povahy“.
Hodnotová orientace
Nejdůležitější součást vnitřní struktury naší osobnosti – reflektuje naše zkušenosti, umožňuje rozlišovat podstatné, nepodstatné.
Je to hierarchicky uspořádaný soubor hodnot, přijatý jedincem, skupinou, společenstvím.
Představuje souvislý stabilní systém hodnot regulující jedince.
Soustava postojů, zájmů a tendencí jednat určitým způsobem.
Hodnotová hierarchie znamená, že NE všechny hodnoty, jsou pro nás stejně významné.
Jak člověk vytváří hodnoty?
Hodnoty samy existenci nemají, ale člověk vytváří skutečnost, která má hodnoty.
Které zdroje se podílejí na utváření hodnot?
Osobní zkušenost
Hodnoty a hodnocení nemůže být odděleno od prožitku subjektu
Významné faktory podílející se na vzniku hodnoty jsou tradice, také rodinná a školní výchova, materiální zabezpečení, inteligence, pohlaví, nové impulsy…
Děti si hodnoty osvojují v těchto fázích:
Zkušenost
Pravidla
Autokultivace
Konfrontace svého stanoviska s hodnotovými systémy jiných lidí
6. Výchovné strategie - styly a modely ve výchově (výchovný styl, základní typologie výchovných modelů a jejich vliv na žáka; sociálně integrační model výchovy.
Styl
Celkový způsob výchovy – adekvátní i blokující vlivy na duševní vývoj dítěte
Souhrn záměrných i spontánních způsobů chování vychovatele k vychovávanému
Způsob (nebo styl výchovy) představuje složitý komplex. Můžeme ho vymezit jako:
Emoční vztah dospělých a dětí
Jejich způsob komunikace
Velikost požadavků na dítě, způsob jejich kladení a kontroly
Zahrnuje také volbu výchovných prostředků, způsoby reagování dítěte na ně
Základní typologie výchovných modelů a jejich vliv na žáka – základní znaky stylů
AUOKRATICKÝ STYL (též autoritářský, autoritativní, dominantní)
Učitel hojně přikazuje, hrozí, trestá, často kontroluje
Nerespektuje potřeb a přání dětí – nepříznivé emoční klima, frustrace dětí
Projevuje nedostatek empatie, v komunikaci se objevuje ironie
Děti dostávají málo příležitostí k vlastnímu řešení, samostatnému jednání, vzájemné interakci
Učitel má jiná a větší práva než děti. Např. sám nedodržuje pravidla, která požaduje po dětech. Přejímá iniciativu, determinuje žáky svými zkušenostmi, názory, rozhodnutími. Neposkytuje tak vhodné modely a příklady lidských vztahů, komunikace
Nevýhody pro dítě plynoucí z autokratického výchovného stylu.