Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Metody: pozitivní a negativní zpevňování prostřednictvím systému odměn a sankcí; simulace; hraní rolí; hra

Rozvoj morálního usuzování – vychází z teorií Piageta a Kohlberga – morální vývoj probíhá v několika na sebe navazujících stádiích. V rámci rozvoje morálního usuzování usilujeme o to, aby se žák posouval na vyšší úroveň morálního vývoje prostřednictvím rozvoje morálního usuzování. Morální usuzování se rozvíjí na základě zdůvodňování vlastních rozhodnutí v reálných i imaginárních situacích zahrnujících morální dilema (rozpor, morální konflikt).

  • Metody: metoda morálních dilemat

Analýza – založena na rozumovém uvažování a zdůvodňování. Umožňuje žákům zkoumat a posuzovat hodnoty z více aspektů, učí žáky hodnotit na základě rozumové úvahy, faktů, s vyloučením citů

  • Metody: racionální diskuze s aplikací úsudků, důkazů; ověřování principů; analýza analogických případů; případové studie; výzkumy a debaty

Vyjasňování hodnot – tento přístup kombinuje využití racionálního myšlení, tak i citového prožívání k vyjasnění vlastních hodnot a vzorců chování

  • Metody: hraní rolí; simulace; cvičení zaměřená na sebeanalýzu; využívání reálných i simulovaných hodnotově nejednoznačných situací

Akční učení – představuje pro žáky příležitost, při nichž mohou uplatňovat své hodnoty v konkrétních situacích a jednání. Zdroj hodnot = interakce mezi jedincem a druhými. Hodnocení je pojímáno jako proces sebeaktualizace

  • Metody: projekty; sociální výcvik v interpersonálních vztazích; tytéž jako u analýzy a vyjasňování hodnot

Metoda morálních dilemat:

- je významnou metodou mravního uvědomování, která rozvíjí morální úsudek

- v ped.praxi je morální dilema zpravidla příběh uzpůsobený věku a životnímu kontextu dětí,

který má otevřené, nejednoznačné řešení.
- morální dilema – příběh - končí reflexivními otázkami – „co uděláš?“, Proč to děláš? Jak bude asi tvému

kamarádovi?“

- žáci se vžívají do situace, kterou učitel, která je blízká jejich věku, oni hledají řešení situace,

rozhodují svá pro a proti

- morální problémy vztahy a situace si děti mohou ozřejmit hrou, dramatizací, interpretací…

Jak realizovat metodu morálního dilematu?
- Příběh musí být dostatečně konkrétní
- v příběhu musí být hlavní postava, které dilema řeší
- diskutujícím je ponechán prostor k výměně názorů
- nedoporučuje se řešit touto metodou aktuální dilema osobnějšího rázu se skutečnými aktéry
- příběhu je třeba rozumět
- organizační uspořádání: optimální je kruhové uspořádání prostoru, děti tváří v tvář, vhodný výběr času (dopolední hodiny), k diskusi vyčlenit cca 30 min., optimální počet účastníků je 15


10. Strategie řízení třídy. Zvládání výchovných a kázeňských problémů na 1.stupni. Odměny a tresty.

Témata, do kterých materiál patří