OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metody: pozitivní a negativní zpevňování prostřednictvím systému odměn a sankcí; simulace; hraní rolí; hra
Rozvoj morálního usuzování – vychází z teorií Piageta a Kohlberga – morální vývoj probíhá v několika na sebe navazujících stádiích. V rámci rozvoje morálního usuzování usilujeme o to, aby se žák posouval na vyšší úroveň morálního vývoje prostřednictvím rozvoje morálního usuzování. Morální usuzování se rozvíjí na základě zdůvodňování vlastních rozhodnutí v reálných i imaginárních situacích zahrnujících morální dilema (rozpor, morální konflikt).
Metody: metoda morálních dilemat
Analýza – založena na rozumovém uvažování a zdůvodňování. Umožňuje žákům zkoumat a posuzovat hodnoty z více aspektů, učí žáky hodnotit na základě rozumové úvahy, faktů, s vyloučením citů
Metody: racionální diskuze s aplikací úsudků, důkazů; ověřování principů; analýza analogických případů; případové studie; výzkumy a debaty
Vyjasňování hodnot – tento přístup kombinuje využití racionálního myšlení, tak i citového prožívání k vyjasnění vlastních hodnot a vzorců chování
Metody: hraní rolí; simulace; cvičení zaměřená na sebeanalýzu; využívání reálných i simulovaných hodnotově nejednoznačných situací
Akční učení – představuje pro žáky příležitost, při nichž mohou uplatňovat své hodnoty v konkrétních situacích a jednání. Zdroj hodnot = interakce mezi jedincem a druhými. Hodnocení je pojímáno jako proces sebeaktualizace
Metody: projekty; sociální výcvik v interpersonálních vztazích; tytéž jako u analýzy a vyjasňování hodnot
Metoda morálních dilemat:
- je významnou metodou mravního uvědomování, která rozvíjí morální úsudek
- v ped.praxi je morální dilema zpravidla příběh uzpůsobený věku a životnímu kontextu dětí,
který má otevřené, nejednoznačné řešení.
- morální dilema – příběh - končí reflexivními otázkami – „co uděláš?“, Proč to děláš? Jak bude asi tvému
kamarádovi?“
- žáci se vžívají do situace, kterou učitel, která je blízká jejich věku, oni hledají řešení situace,
rozhodují svá pro a proti
- morální problémy vztahy a situace si děti mohou ozřejmit hrou, dramatizací, interpretací…
Jak realizovat metodu morálního dilematu?
- Příběh musí být dostatečně konkrétní
- v příběhu musí být hlavní postava, které dilema řeší
- diskutujícím je ponechán prostor k výměně názorů
- nedoporučuje se řešit touto metodou aktuální dilema osobnějšího rázu se skutečnými aktéry
- příběhu je třeba rozumět
- organizační uspořádání: optimální je kruhové uspořádání prostoru, děti tváří v tvář, vhodný výběr času (dopolední hodiny), k diskusi vyčlenit cca 30 min., optimální počet účastníků je 15
10. Strategie řízení třídy. Zvládání výchovných a kázeňských problémů na 1.stupni. Odměny a tresty.