Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Např.: "Jak by ti bylo, kdybys byl smutný a ostatní děti by si tě vůbec nevšímaly?„

  • Hodně číst:

    • Děti, kterým rodiče hodně čtou, se umí automaticky vcítit do myšlení a pocitů jiných lidí.

  • Chvála a uznání

    • Když dítě utěší nebo podpoří svého kamaráda nebo si dělá starost s dárkem pro někoho blízkého, měli byste vždy projevit radost a uznání

  • Metody rozvoje prosociálnosti a empatie u dětí

    • Problémové situace s morálním obsahem

    • Analytická diskuzní metoda

    • Hry s morálním obsahem

    Problémové situace s morálním obsahem

    • Práce s textem podle určité struktury

      1. Prezentace příběhu

      2. Hledání alternativ

      3. Domýšlení důsledků rozhodnutí

      4. Sokratovské dotazování

        • Oddělení faktů od představ a pocitů

        • Nalézání nejlepších důvodů

        • Rozhodování s oporou o univerzální principy

        • Ideály a hodnoty

      5. Uskutečnění rozhodnutí

    Analytická diskuzní metoda

    • Diskuze se může zaměřit na nejrůznější témata s mravním obsahem

    • Již se nepracuje s konkrétním příběhem

    • Pedagog podněcuje žáky, aby formulovali svá vlastní stanoviska beze strachu, že jejich odpověď bude špatná

    • Hry s morálním obsahem

    • Hra je pro dítě přirozenou aktivitou

    • Poskytují přímou zkušenost v procesu morálního rozhodování

    • Žáci mohou pocity prožít intenzivněji, než při pouhé diskuzi

    • Prostředkem této metody je dramatická výchovy

    Cíle prosociálnosti

    • Komunikativnost

    • Kreativita

    • Pozitivní vztah k druhým

    • Spolupracující chování

    • Schopnost orientovat se v životě

    Metody prosociálnosti

    • Práce ve skupinkách

    • Soutěže, hry

    • Dramatizování

    • Práce s hudbou

    Základní pravdila prosociální výchovy

    • 1. Vytvořme z třídy výchovné společenství.

    • 2. Přijměme dítě takové, jaké je a projevujme vůči němu přátelské city.

    • 3. Připisujme dětem pozitivní vlastnosti, zejména prosociálnost, vyjadřujme pozitivní očekávání.

    • 4. Reagujeme na negativní jevy klidným poukázáním na jejich důsledky.

    • 5. Vybízejme k pozitivnímu chování.

    • 6. Odměny a tresty používejme opatrně.

    • 7. Buďme nositeli radosti – odevzdávat vědomosti lze i se zamračenou nebo přísnou tváří, ale získat si srdce žáků a vychovávat je k přátelství a spolupráci je možné jen s přátelským a radostným úsměvem.


    9. Metody mravní výchovy, volba a efektivnost těchto metod (přímé, nepřímé výchovné metody; vštěpování, rozvoj morálního usuzování, analýza, vyjasňování hodnot, akční učení). Metoda morálních dilemat a její konkrétní aplikace v pedagogické praxi na 1. stupni ZŠ.

    Mravní výchova je působení na žákovu rozumovou stránku, jeho vůli, city, představy, postoje a jednání v souladu s požadavky společnosti na etické zásady v ní dodržované. (Pedagogický slovník, 2001

    Existuje několik kategorizací metod mravní výchovy. Jednu z nejpropracovanějších tvoří typologie metod mravní výchovy S. Kučerové.

    Témata, do kterých materiál patří