OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Např.: "Jak by ti bylo, kdybys byl smutný a ostatní děti by si tě vůbec nevšímaly?„
Hodně číst:
Děti, kterým rodiče hodně čtou, se umí automaticky vcítit do myšlení a pocitů jiných lidí.
Chvála a uznání
Když dítě utěší nebo podpoří svého kamaráda nebo si dělá starost s dárkem pro někoho blízkého, měli byste vždy projevit radost a uznání
Metody rozvoje prosociálnosti a empatie u dětí
Problémové situace s morálním obsahem
Analytická diskuzní metoda
Hry s morálním obsahem
Problémové situace s morálním obsahem
Práce s textem podle určité struktury
Prezentace příběhu
Hledání alternativ
Domýšlení důsledků rozhodnutí
Sokratovské dotazování
Oddělení faktů od představ a pocitů
Nalézání nejlepších důvodů
Rozhodování s oporou o univerzální principy
Ideály a hodnoty
Uskutečnění rozhodnutí
Analytická diskuzní metoda
Diskuze se může zaměřit na nejrůznější témata s mravním obsahem
Již se nepracuje s konkrétním příběhem
Pedagog podněcuje žáky, aby formulovali svá vlastní stanoviska beze strachu, že jejich odpověď bude špatná
Hry s morálním obsahem
Hra je pro dítě přirozenou aktivitou
Poskytují přímou zkušenost v procesu morálního rozhodování
Žáci mohou pocity prožít intenzivněji, než při pouhé diskuzi
Prostředkem této metody je dramatická výchovy
Cíle prosociálnosti
Komunikativnost
Kreativita
Pozitivní vztah k druhým
Spolupracující chování
Schopnost orientovat se v životě
Metody prosociálnosti
Práce ve skupinkách
Soutěže, hry
Dramatizování
Práce s hudbou
Základní pravdila prosociální výchovy
1. Vytvořme z třídy výchovné společenství.
2. Přijměme dítě takové, jaké je a projevujme vůči němu přátelské city.
3. Připisujme dětem pozitivní vlastnosti, zejména prosociálnost, vyjadřujme pozitivní očekávání.
4. Reagujeme na negativní jevy klidným poukázáním na jejich důsledky.
5. Vybízejme k pozitivnímu chování.
6. Odměny a tresty používejme opatrně.
7. Buďme nositeli radosti – odevzdávat vědomosti lze i se zamračenou nebo přísnou tváří, ale získat si srdce žáků a vychovávat je k přátelství a spolupráci je možné jen s přátelským a radostným úsměvem.
9. Metody mravní výchovy, volba a efektivnost těchto metod (přímé, nepřímé výchovné metody; vštěpování, rozvoj morálního usuzování, analýza, vyjasňování hodnot, akční učení). Metoda morálních dilemat a její konkrétní aplikace v pedagogické praxi na 1. stupni ZŠ.
Mravní výchova je působení na žákovu rozumovou stránku, jeho vůli, city, představy, postoje a jednání v souladu s požadavky společnosti na etické zásady v ní dodržované. (Pedagogický slovník, 2001
Existuje několik kategorizací metod mravní výchovy. Jednu z nejpropracovanějších tvoří typologie metod mravní výchovy S. Kučerové.