OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Např.: "Jak by ti bylo, kdybys byl smutný a ostatní děti by si tě vůbec nevšímaly?„
Hodně číst:
- Děti, kterým rodiče hodně čtou, se umí automaticky vcítit do myšlení a pocitů jiných lidí. 
Chvála a uznání
- Když dítě utěší nebo podpoří svého kamaráda nebo si dělá starost s dárkem pro někoho blízkého, měli byste vždy projevit radost a uznání 
Metody rozvoje prosociálnosti a empatie u dětí
- Problémové situace s morálním obsahem 
- Analytická diskuzní metoda 
- Hry s morálním obsahem 
Problémové situace s morálním obsahem
- Práce s textem podle určité struktury - Prezentace příběhu 
- Hledání alternativ 
- Domýšlení důsledků rozhodnutí 
- Sokratovské dotazování - Oddělení faktů od představ a pocitů 
- Nalézání nejlepších důvodů 
- Rozhodování s oporou o univerzální principy 
- Ideály a hodnoty 
 
- Uskutečnění rozhodnutí 
 
Analytická diskuzní metoda
- Diskuze se může zaměřit na nejrůznější témata s mravním obsahem 
- Již se nepracuje s konkrétním příběhem 
- Pedagog podněcuje žáky, aby formulovali svá vlastní stanoviska beze strachu, že jejich odpověď bude špatná 
- Hry s morálním obsahem 
- Hra je pro dítě přirozenou aktivitou 
- Poskytují přímou zkušenost v procesu morálního rozhodování 
- Žáci mohou pocity prožít intenzivněji, než při pouhé diskuzi 
- Prostředkem této metody je dramatická výchovy 
Cíle prosociálnosti
- Komunikativnost 
- Kreativita 
- Pozitivní vztah k druhým 
- Spolupracující chování 
- Schopnost orientovat se v životě 
Metody prosociálnosti
- Práce ve skupinkách 
- Soutěže, hry 
- Dramatizování 
- Práce s hudbou 
Základní pravdila prosociální výchovy
- 1. Vytvořme z třídy výchovné společenství. 
- 2. Přijměme dítě takové, jaké je a projevujme vůči němu přátelské city. 
- 3. Připisujme dětem pozitivní vlastnosti, zejména prosociálnost, vyjadřujme pozitivní očekávání. 
- 4. Reagujeme na negativní jevy klidným poukázáním na jejich důsledky. 
- 5. Vybízejme k pozitivnímu chování. 
- 6. Odměny a tresty používejme opatrně. 
- 7. Buďme nositeli radosti – odevzdávat vědomosti lze i se zamračenou nebo přísnou tváří, ale získat si srdce žáků a vychovávat je k přátelství a spolupráci je možné jen s přátelským a radostným úsměvem. 
 9. Metody mravní výchovy, volba a efektivnost těchto metod (přímé, nepřímé výchovné metody; vštěpování, rozvoj morálního usuzování, analýza, vyjasňování hodnot, akční učení). Metoda morálních dilemat a její konkrétní aplikace v pedagogické praxi na 1. stupni ZŠ. 
Mravní výchova je působení na žákovu rozumovou stránku, jeho vůli, city, představy, postoje a jednání v souladu s požadavky společnosti na etické zásady v ní dodržované. (Pedagogický slovník, 2001
Existuje několik kategorizací metod mravní výchovy. Jednu z nejpropracovanějších tvoří typologie metod mravní výchovy S. Kučerové.
