OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ČEHO SE VYVAROVAT?
Dobrá organizace ve třídě:
- Dobrá organizace ve třídě umožňuje, aby výuka ve třídě probíhala dobře a na základě pozitivních zkušeností, aby vyrůstaly dobré vztahy. 
- Pravidla ve třídě by měla být zavedena na pohnutkách výchovných, bezpečnostních a morálních. 
- Je dobré se na pravidlech a systémem ve třídě dohodnout s žáky. 
- K pravidlům a systémům by měli pokud možno přistupovat podobně všichni učitelé, se kterými se žáci setkají. 
Pravidla třídy:
- Pravidla ve třídě jsou dodržovány všemi žáky, včetně paní učitelky. 
 Je důležité, aby třída dodržovala pravidla, které si sama vymyslela, pro udržení pořádku ve třídě.
- Dostavte se první.. 
 Buďte ve třídě dříve, než vaši žáci (je-li to možné).
- Uspořádejte si vše potřebné přehledně, abyste to lehce našli, a připravte si látku prvních několika minut na tabuli či na zpětném projektoru. 
- Když budou žáci přicházet do třídy, můžete je vítat ve dveřích. 
- Začněte výuku včas, čekat na ty, kdo přijdou pozdě, je nespravedlivé vůči těm, kteří přijdou včas. 
Jak získat ticho..?
- „Dominový efekt“ 
- Ať už žáci nebo vy děláte cokoli, musíte svou přítomností naplnit místnost – každý jej kout. 
- Snažte se třídu ovládat celou svou osobností. 
- Zapojte do práce celou třídu - Kdo má činnost, nezlobí! 
Na začátku: Vytvoření atmosféry hodiny rozhodujících je prvních 5 minut
- Ospalá třída – začít energicky 
- Hlučná třída – začít tiše 
Udílení pokynů:
- Zajistěte klid a přesvědčte se, že žáci pozorně sledují 
- Mluvte stručně, jasně a srozumitelně, důrazným a zároveň příjemným tónem 
- Řekněte jim co jim budete říkat – řekněte jim to – řekněte jim co jste jim říkali! 
- Neopakujte obecná napomenutí 
- Obecné pokyny udělte jednou a potom napomínejte jednotlivce, kteří je neplní 
- Pokud nastolíte pravidla, je důležité, abyste se jimi řídili i vy. 
- Pokud jsou s prací hotovi dříve, zadejte jim zábavné opakování 
Buďte ve střehu:
- Buďte ve střehu a pohybujte se, neseďte jen za katedrou 
- Jestliže určití žáci nejsou aktivní, kontrolujte je soustavně očima a v případě nutnosti přejděte k jejich lavici 
- Při vašem psaní na tabuli, stůjte k žákům bokem 
- Když hovoříte k jednotlivci, vaše pozornost nesmí polevit 
- Bedlivou pozorností můžete nekázni předcházet ještě než k ní dojde 
- Všímejte si ale také vhodného chování žáci odvádějící dobrou práci musí být povzbuzováni 
Přímý výpad:
- Projevy neukázněnosti musí být potlačovány a to ze tří důvodů 
- aby se mezi žáky nerozšířily 
- protože je jednodušší vypořádat se s nekázní, která je teprve ve stadiu zrodu 
- aby se nestalo, že se nekázeň žákům vyplatí 
- Jako napomenutí stačí oslovit žáka jeho jménem 
- Věnujte pozornost práci těch kteří vyrušují. 
- Snažte se nacházet něco, zač byste mohli děti pochválit 
- Chválit vhodné chování je daleko účinnější, než kritizovat nevhodné 
