Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Prožívat stav empatie, či být empatický znamená vnímat vnitřní referenční rámec druhého člověka s přesností, emocionálními složkami a významy, které k němu patří, jako bych byl oním člověkem, avšak aniž bych kdy ztratil onu dimenzi ,,jako by“. Znamená to tedy cítit bolest nebo radost druhého tak, jak ji cítí on, a vnímat jejich příčiny stejně, jako je vnímá on, avšak bez toho, že bych pozbyl vědomí toho, že je to jako bych já cítil bolest či radost a podobně. Ztratím-li tuto dimenzi ,,jako by“, pak se jedná o identifikaci.

Rozvoj empatie u dětí

  • je důležité vést děti k citlivosti po celý rok

  • u dětí by se mělo podpořit vnímání vlastního těla a smyslové vnímání, protože jenom tak dokážou následně vnímat i pocity

  • empatii lze rozvíjet ve výchově, ale metody je třeba přizpůsobovat věku dítěte

  • důležitou strategií je také rozvoj schopnosti vyjadřování a naslouchání (komunitní nebo diskusní kruhy)

  • nezastupitelnou roli hraje empatická učitelka

Prosociálnost

  • Prosociální chování = konání nějakých skutků ve prospěch druhé osoby, často je spojeno i s nějakou obětí, člověk se musí na chvíli vzdát svých potřeb a odložit svá přání, aby druhému pomohl.

Proč rozvíjet empatii a prosociálnost

  • Bez intervence vnějšího prostředí se empatie nemůže samovolně rozvinout.

  • Dětí s rozvinutým prosociálním chováním jsou méně agresivní a více se věnují sociálním aktivitám, aktivitám jako je pomáhat a sdílet.

  • Tyto děti v budoucnosti navazují kvalitnější vztahy a její život je tím pádem spokojenější.

  • Bez empatie z nás vyroste psychopat, který není schopný cítit emoce.

  • Empatie podporuje růst sociálních sítí, aby se šířilo dobro

Jak poznáme prosociální chování u dětí?

  • Děti dokáží:

    • Poskytnout fyzickou pomoc

    • Poskytnout fyzickou službu

    • Darovat, půjčit, rozdělit se

    • Poradit, vysvětlit

    • Potěšit a povzbuzovat smutné lidi

    • Snažit se je pochopit a vcítit se do nich

Jak pěstovat prosociálnost a empatii u dětí

  • Pěstovat tyto vlastnosti u dětí musí rodiče i učitelé

  • Pozitivní model chování

    • Projevy chování rodičů a učitelů v každodenním životě

  • Verbální vyjádření pocitů

    • Provázejte zážitky dítěte popisováním jeho pocitů.

    • Např.: "Vypadáš unaveně. Dlouhá cesta tě určitě vyčerpala.„

  • Empatie směrem k vám

    • Udělejte dítě citlivým vůči vašim vlastním pocitům.

    • Např.: "Mám ti říct, proč mám dnes tak dobrou náladu?„

  • Praktické uplatňování empatie

    • Pomozte vašemu dítěti vcítit se do druhého člověka.

    • Např.: V supermarketu: "Dnes měla prodavačka určitě těžký den, vypadá moc unaveně. Co myslíš, řekneme jí něco hezkého?"

  • Induktivní výchovný styl

    • Rodiče dětem připomínají důsledky jejich chování pro jiné lidi a podněcují je k vcítění do jejich rolí. Hodně při tom záleží na věku dítěte.

Témata, do kterých materiál patří