OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-V hlavních rovinách se vzdělávací soustava zaměřuje na následující cíle:
Rozvoj lidské individuality
Zprostředkování historicky vzniklé kultury společnost
Výchovu k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti
Posilování soudržnosti společnosti – výchova k lidským právům a multikulturalitě
Podpora demokracie a občanské společnosti – výchova k demokratickému občanství
Výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti
Zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti
Zvyšování zaměstnatelnosti – důraz na flexibilitu, adaptabilitu, tvořivost, iniciativu, samostatnost a odpovědnost.
-V Bílé knize je také zmiňována důležitost „příznivé sociální, emocionální a pracovní atmosféry. Škola musí být pro žáka místem pozitivních prožitků a zajímavých zkušeností.“
Dalším školským dokumentem, který je součástí školského zákona a vychází z koncepce programu rozvoje vzdělávání prezentovaného v Bílé knize, je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP). Tento dokument by měl nahradit dosavadní Standard základního vzdělávání.
Priority v obsahu vzdělávání a výchovy podle RVP:
• Důraz na porozumění hodnotám
• Důraz na dovednosti komunikace a kooperace
• Důraz na chápání globálních problémů
• Důraz na aktivní ovlivňování a ochranu zdraví
• Důraz na praktické činnosti denního života
• Důraz na výchovu samostatného myšlení a jednání
Rámcový vzdělávací program a výchovné priority
- výchova demokratického občana
- osobnostní a sociální výchova
- environmentální výchova
- mediální výchova
- výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- interkulturní výchova.
3. Osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma RVP (vymezení OSV, co rozvíjejí průřezová témata v oblasti vědomostí, dovedností; v oblasti postojů a hodnot; příklady osobnostního, sociálního a morálního rozvoje). Zdroj: RVP.
Vymezení OSV
OSV je praktická a má každodenní využití v běžném životě.
Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti.
učivem se stává sám žák, stává se jím konkrétní žákovská skupina a stávají se jím více či méně běžné situace každodenního života.
Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu
Co rozvíjejí průřezová témata v oblasti vědomostí, dovedností?
vede k porozumění sobě samému a druhým
napomáhá k zvládání vlastního chování
Přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni
rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti
utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci
umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů)
formuje studijní dovednosti
podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny