Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-V hlavních rovinách se vzdělávací soustava zaměřuje na následující cíle:

  • Rozvoj lidské individuality

  • Zprostředkování historicky vzniklé kultury společnost

  • Výchovu k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti

  • Posilování soudržnosti společnosti – výchova k lidským právům a multikulturalitě

  • Podpora demokracie a občanské společnosti – výchova k demokratickému občanství

  • Výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti

  • Zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti

  • Zvyšování zaměstnatelnosti – důraz na flexibilitu, adaptabilitu, tvořivost, iniciativu, samostatnost a odpovědnost.

-V Bílé knize je také zmiňována důležitost „příznivé sociální, emocionální a pracovní atmosféry. Škola musí být pro žáka místem pozitivních prožitků a zajímavých zkušeností.“

  • Dalším školským dokumentem, který je součástí školského zákona a vychází z koncepce programu rozvoje vzdělávání prezentovaného v Bílé knize, je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP). Tento dokument by měl nahradit dosavadní Standard základního vzdělávání.

Priority v obsahu vzdělávání a výchovy podle RVP:

• Důraz na porozumění hodnotám

• Důraz na dovednosti komunikace a kooperace

• Důraz na chápání globálních problémů

• Důraz na aktivní ovlivňování a ochranu zdraví

• Důraz na praktické činnosti denního života

• Důraz na výchovu samostatného myšlení a jednání

Rámcový vzdělávací program a výchovné priority

- výchova demokratického občana

- osobnostní a sociální výchova

- environmentální výchova

- mediální výchova

- výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

- interkulturní výchova.


3. Osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma RVP (vymezení OSV, co rozvíjejí průřezová témata v oblasti vědomostí, dovedností; v oblasti postojů a hodnot; příklady osobnostního, sociálního a morálního rozvoje). Zdroj: RVP.

Vymezení OSV

  • OSV je praktická a má každodenní využití v běžném životě.

  • Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti.

  • učivem se stává sám žák, stává se jím konkrétní žákovská skupina a stávají se jím více či méně běžné situace každodenního života.

  • Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu

Co rozvíjejí průřezová témata v oblasti vědomostí, dovedností?

  • vede k porozumění sobě samému a druhým

  • napomáhá k zvládání vlastního chování

  • Přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni

  • rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti

  • utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci

  • umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů)

  • formuje studijní dovednosti

  • podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny

Témata, do kterých materiál patří