OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Afektivní cíle ve výchově, taxonomie afektivních cílů, formulace afektivních cílů.
Cíl- zamyšlený, relativně stalý stav, předpokládaný výsledek výuky, ke kterému žáci směřují v součinnosti s učitelem
Afektivní cíl - morálně volní vlastnosti, emoce, hodnoty, normy, pravidla
Jsou budovány na postupném zvnitřňování (internalizaci) hodnot vychovávaných subjektů. Afektivní cíle ovlivňují postoje a hodnoty žáků.
Afektivní cíle a jejich realizace je jen velmi těžko kontrolovatelná. Při realizaci těchto cílů je požadována dlouhodobost a důslednost, cíle se žákům nesdělují, ale vyplývají z edukačních činností učitele.
Afektivní doména je zaměřena na rozvoj citů, zájmů, názorů, morálních postojů a hodnot.
Podle Bloomovy Taxonomie úkolů výuky je komplexní rozvoj osobnosti členěn do těchto dimenzí:
- kognitivní doména – představuje intelektuální dovednosti a způsobilosti (např. umět,popsat,rozpoznat,navrhnout,vyhodnotit).
- afektivní doména – (nonkognitivní) – představuje rozvoj citů, zájmů, názorů, morálních postojů a hodnot (např. získat o něčem povědomí, vnímat krásu, citově na něco reagovat, být něčemu oddaný, vidět morální dilemata, ocenit důležitost, hodnotit apod.).
- psychomotorická doména – rozvoj senzomotorických dovedností- smyslového vnímání a pohybových schopností ( psát, kreslit, házet...)
V komplexním rozvoji osobnosti musí být rozvoj všech dimenzí osobnosti zastoupený a vyvážený
Taxonomie afektivních cílů
Taxonomie výchovných cílů afektivní oblasti je posloupností osobnostně- motivačních, emočních a hodnotových faktorů od přijímání podnětů po charakterovou vyhraněnost – sebeaktualizaci.
Tato taxonomie představuje řadu po sobě jsoucích kategorií v průběhu procesu zvnitřňování hodnot.
Taxonomie afektivních cílů podle D.R. Krathwohla
Přijímání označuje citlivost jedince k existenci určitých jevů nebo podnětů - subjekt je ochoten je přijímat či vnímat.
Reagování je charakterizováno zvýšenou aktivitou jedince a vyšším stupněm jeho zainteresovanosti. Jedná se o činnost z vlastní vůle, emoční odezvu, radost
Oceňování hodnoty znamená, že určité skutečnosti nabývají pro jedince vnitřní hodnotu. Tato hodnota začíná motivovat a ovlivňovat jednání člověka. .
-žák již ve své činnosti dává najevo vyznání konkrétních hodnot nebo hodnotové posouzení jevů
Integrování hodnot - Jedinec hodnoty sjednocuje, uspořádává do soustavy,strukturuje a hierarchizuje je.
Začlenění systému hodnot do charakterové struktury osobnosti – Hodnotový systém se pevně včleňuje do charakteru jedince, konzistentnost přesvědčení a jednání.