OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Očekávané výstupy
žák si osvojí oslovování křestními jmény, používání vhodných forem pozdravu, naslouchání
žák se podílí na dodržování jasných pravidel
žák si osvojí základní předpoklady a dovednosti pro vytváření sebeúcty a úcty k druhým
žák si osvojí základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých
žák využívá prvky tvořivosti druhých a adekvátně poskytuje pomoc
žák reflektuje situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc
žák reflektuje důležitost prvků nonverbální komunikace
žák si uvědomuje své schopnost a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení.
žák identifikuje základní city, vede rozhovor s druhými na základě empatie
žák iniciativně vstupuje do vztahů s vrstevníky, dokáže rozlišit jejich nabídky
Obsah doplňujícího vzdělávacího oboru tvoří následující témata:
Mezilidské vztahy a komunikace.
Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe.
Pozitivní hodnocení druhých.
Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.
Komunikace citů.
Interpersonální a sociální empatie.
Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů.
Reálné a zobrazené vzory.
Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství.
Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy.
Doplňující vzdělávací obor Etická výchova používá především metody běžné v zážitkové pedagogice. Jedná se o rozhovor, diskuzi, inscenační techniky, didaktické hry, řešení problémové situace, besedy, projekty atd. Inovativní je metodický přístup vedoucí k osvojení sociální dovednosti. Ten se skládá ze čtyř fází:
Senzibilizace - žák je vhodnou metodou motivován („zcitlivěn") pro dané téma.
Hodnotová reflexe - na základě otázek pedagoga se žák dostane k podstatě tématu. Výsledek reflexe pedagog shrne.
Nácvik sociální dovednosti ve třídě (následuje reflexe)
Přenos do reálného života - na základě praktických úkolů (následuje reflexe).
8. Empatie a prosociálnost jako předpoklady morálního jednání, jejich rozvoj ve výchově na 1. stupni ZŠ. .
Empatie
Empatii můžeme chápat jako vrozenou schopnost člověka vcítit se do pocitů a prožívání druhého
Abychom byli empatičtí, je důležité umět odložit svoje vlastní názory a hodnoty, umět naslouchat ostatním, přijímat jejich odlišné názory apod..
Být empatický také znamená být schopný pochopit jak a proč člověk jednal, proč tak jednal, proč zvolil řešení pro situaci, jaké zvolil, proč byl z toho smutný, nebo veselý
Jedna z nejdůležitějších lidských vlastností
Je jedním z předpokladů morálního chování.
Je vrozená, ale také je významná intervence zevního prostředí.
Představitel humanistické psychologie, jejímž základním a klíčovým pojmem je právě empatie
Rogers vytvořil jakoby první definici empatie a zároveň samotné pojmenování. Byl to terapeut, který přišel na to, že ,,nejefektivnější je naslouchat pocitům a emocím, jež se ozývají v klientových slovech a následně je pak „zrcadlit“ klientovi zpátky“.
Emoční inteligence zahrnuje empatické a prosociální chování
Patří sem vcítění, vyjadřování a chápání pocitů, oblíbenost, schopnost řešení mezilidských problémů, ovládání nálady, laskavost, úcta, přizpůsobivost, ale také vytrvalost, přátelskost a nezávislost.
Emoční inteligence zahrnuje empatické a prosociální chování.
Znění Rogersovy původní definice empatie :