OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Očekávané výstupy
- žák si osvojí oslovování křestními jmény, používání vhodných forem pozdravu, naslouchání 
- žák se podílí na dodržování jasných pravidel 
- žák si osvojí základní předpoklady a dovednosti pro vytváření sebeúcty a úcty k druhým 
- žák si osvojí základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých 
- žák využívá prvky tvořivosti druhých a adekvátně poskytuje pomoc 
- žák reflektuje situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc 
- žák reflektuje důležitost prvků nonverbální komunikace 
- žák si uvědomuje své schopnost a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení. 
- žák identifikuje základní city, vede rozhovor s druhými na základě empatie 
- žák iniciativně vstupuje do vztahů s vrstevníky, dokáže rozlišit jejich nabídky 
Obsah doplňujícího vzdělávacího oboru tvoří následující témata:
- Mezilidské vztahy a komunikace. 
- Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. 
- Pozitivní hodnocení druhých. 
- Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. 
- Komunikace citů. 
- Interpersonální a sociální empatie. 
- Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. 
- Reálné a zobrazené vzory. 
- Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. 
- Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. 
Doplňující vzdělávací obor Etická výchova používá především metody běžné v zážitkové pedagogice. Jedná se o rozhovor, diskuzi, inscenační techniky, didaktické hry, řešení problémové situace, besedy, projekty atd. Inovativní je metodický přístup vedoucí k osvojení sociální dovednosti. Ten se skládá ze čtyř fází:
- Senzibilizace - žák je vhodnou metodou motivován („zcitlivěn") pro dané téma. 
- Hodnotová reflexe - na základě otázek pedagoga se žák dostane k podstatě tématu. Výsledek reflexe pedagog shrne. 
- Nácvik sociální dovednosti ve třídě (následuje reflexe) 
- Přenos do reálného života - na základě praktických úkolů (následuje reflexe). 
 8. Empatie a prosociálnost jako předpoklady morálního jednání, jejich rozvoj ve výchově na 1. stupni ZŠ. . 
Empatie
- Empatii můžeme chápat jako vrozenou schopnost člověka vcítit se do pocitů a prožívání druhého 
- Abychom byli empatičtí, je důležité umět odložit svoje vlastní názory a hodnoty, umět naslouchat ostatním, přijímat jejich odlišné názory apod.. 
- Být empatický také znamená být schopný pochopit jak a proč člověk jednal, proč tak jednal, proč zvolil řešení pro situaci, jaké zvolil, proč byl z toho smutný, nebo veselý 
- Jedna z nejdůležitějších lidských vlastností 
- Je jedním z předpokladů morálního chování. 
- Je vrozená, ale také je významná intervence zevního prostředí. 
- Představitel humanistické psychologie, jejímž základním a klíčovým pojmem je právě empatie 
- Rogers vytvořil jakoby první definici empatie a zároveň samotné pojmenování. Byl to terapeut, který přišel na to, že ,,nejefektivnější je naslouchat pocitům a emocím, jež se ozývají v klientových slovech a následně je pak „zrcadlit“ klientovi zpátky“. 
- Emoční inteligence zahrnuje empatické a prosociální chování 
- Patří sem vcítění, vyjadřování a chápání pocitů, oblíbenost, schopnost řešení mezilidských problémů, ovládání nálady, laskavost, úcta, přizpůsobivost, ale také vytrvalost, přátelskost a nezávislost. 
- Emoční inteligence zahrnuje empatické a prosociální chování. - Znění Rogersovy původní definice empatie : 
 
