Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Očekávané výstupy

  • žák si osvojí oslovování křestními jmény, používání vhodných forem pozdravu, naslouchání

  • žák se podílí na dodržování jasných pravidel

  • žák si osvojí základní předpoklady a dovednosti pro vytváření sebeúcty a úcty k druhým

  • žák si osvojí základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých

  • žák využívá prvky tvořivosti druhých a adekvátně poskytuje pomoc

  • žák reflektuje situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc

  • žák reflektuje důležitost prvků nonverbální komunikace

  • žák si uvědomuje své schopnost a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení.

  • žák identifikuje základní city, vede rozhovor s druhými na základě empatie

  • žák iniciativně vstupuje do vztahů s vrstevníky, dokáže rozlišit jejich nabídky

Obsah doplňujícího vzdělávacího oboru tvoří následující témata:

  1. Mezilidské vztahy a komunikace.

  2. Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe.

  3. Pozitivní hodnocení druhých.

  4. Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.

  5. Komunikace citů.

  6. Interpersonální a sociální empatie.

  7. Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů.

  8. Reálné a zobrazené vzory.

  9. Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství.

  10. Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy.

Doplňující vzdělávací obor Etická výchova používá především metody běžné v zážitkové pedagogice. Jedná se o rozhovor, diskuzi, inscenační techniky, didaktické hry, řešení problémové situace, besedy, projekty atd. Inovativní je metodický přístup vedoucí k osvojení sociální dovednosti. Ten se skládá ze čtyř fází:

  • Senzibilizace - žák je vhodnou metodou motivován („zcitlivěn") pro dané téma.

  • Hodnotová reflexe - na základě otázek pedagoga se žák dostane k podstatě tématu. Výsledek reflexe pedagog shrne.

  • Nácvik sociální dovednosti ve třídě (následuje reflexe)

  • Přenos do reálného života - na základě praktických úkolů (následuje reflexe).


8. Empatie a prosociálnost jako předpoklady morálního jednání, jejich rozvoj ve výchově na 1. stupni ZŠ. .

Empatie

  • Empatii můžeme chápat jako vrozenou schopnost člověka vcítit se do pocitů a prožívání druhého

  • Abychom byli empatičtí, je důležité umět odložit svoje vlastní názory a hodnoty, umět naslouchat ostatním, přijímat jejich odlišné názory apod..

  • Být empatický také znamená být schopný pochopit jak a proč člověk jednal, proč tak jednal, proč zvolil řešení pro situaci, jaké zvolil, proč byl z toho smutný, nebo veselý

  • Jedna z nejdůležitějších lidských vlastností

  • Je jedním z předpokladů morálního chování.

  • Je vrozená, ale také je významná intervence zevního prostředí.

  • Představitel humanistické psychologie, jejímž základním a klíčovým pojmem je právě empatie

  • Rogers vytvořil jakoby první definici empatie a zároveň samotné pojmenování. Byl to terapeut, který přišel na to, že ,,nejefektivnější je naslouchat pocitům a emocím, jež se ozývají v klientových slovech a následně je pak „zrcadlit“ klientovi zpátky“.

  • Emoční inteligence zahrnuje empatické a prosociální chování

  • Patří sem vcítění, vyjadřování a chápání pocitů, oblíbenost, schopnost řešení mezilidských problémů, ovládání nálady, laskavost, úcta, přizpůsobivost, ale také vytrvalost, přátelskost a nezávislost.

  • Emoční inteligence zahrnuje empatické a prosociální chování.

    • Znění Rogersovy původní definice empatie :

Témata, do kterých materiál patří