Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKY-KE-ZKOUŠCE-Z-PEDAGOGIKY (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Metody dělí podle:

  • postavení vychovávajícího:
    - metody přímého působení – vysvětlování, přesvědčování, cvičení, hodnocení
    - metody nepřímého působení – působení prostřednictvím vhodně navozených zkušeností vychovávaných, např. hrou, dramatizací, prací, sportem, uměním, žákovskou samočinností

  • schopnost pedagoga kombinovat přímé a nepřímé působení podle pedagogické situace

Modifikace přímého a nepřímého výchovného působení

Přímé výchovné působení – spočívá v přímém výchovném působení pedagoga na osobnost vychovávaného; pedagog obvykle před dítě staví požadavek, vymezuje cíl činnosti, jednotlivé kroky k dosažení cíle, organizuje realizaci. Nedává dětem prostor analýze činnosti (činí tak za ně). V pedagogické praxi je to nejběžnější způsob realizace výchovného procesu. Vhodné při vytváření nových návyků, umožňuje včas reagovat na nesprávné reakce.

. Zasahuje přímým řízením, když dětí neumí sami pracovat

Styl autoritativní zda budeme používat pouze tento způsob působení.

Nepřímé – využívá životní situace a usiluje o jejich nepřímé působení pro výchovné cíle. Jde o organizování podmínek žádoucího formování osobnosti. Jedinec je pak jedním z činitelů těchto podmínek – je subjektem těchto tvořivých činností. Pedagog napomáhá vytvářet tyto situace – pro děti pak v optimálním případě představují přirozenou situaci, neřízenou, s pocity svobody a samostatného rozhodnutí (ve skutečnosti je uplatněn záměr pedagoga) Pro rozvoj mravního uvědomování by mělo být převládající.

. Působí vlastním příkladem, místo přímého příkazu někdy stačí věcná informace, mnohdy stačí na dítě podívat se mlčky a dítě pochopí že vyrušuje, místo příkazů a zákazů je lepší vyjádření, ovlivňuje žáka prostřednictvím skupiny, využívá metody přirozeného důsledku.

Volby vhodných metod MV jsou ovlivněny:

  • okamžitou situací, která je mnohostranně podmíněna

  • věkem a osobností žáka

  • osobnosti, postoji a názory konkrétního učitele

  • kvalitou vzájemných vztahů učitele a žáka

  • charakterem mnoha dalších interpersonálních vztahů, celkového klimatu třídy a školy

Efektivnost způsobů (metod) MV:

  • nejméně efektivní způsob výchovy se jeví verbalizování

  • mravní vývoj jedince je výsledkem interakce mezi jednotlivými lidmi, proto by děti měly mít dostatek příležitostí pro formální i neformální interakci mezi sebou i mezi dětmi a učiteli

Cílem MV je posun morálního úsudku jednotlivce do nejbližšího vyššího stádia

Přehled přístupů hodnotové výchovy a jejich metod:

Vštěpování - směřuje k tomu, aby si žáci osvojili konkrétní soubor hodnot, který se má stát součástí jejich hodnotového systému. Hodnoty jsou zde chápány jako společensky přijaté normy chování.

Témata, do kterých materiál patří