Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Pro text postmoderny je příznačná přítomnost vícera hledisek, zorných úhlů a perspektiv. Žádné
hledisko přitom není nadřazené, všechna jsou rovnoprávná, stejně důležitá.
Při tvorbě postmoderního textu se uplatňují především tyto 2 aspekty:
• Přeskupení a prolínání rozličných žánrů a častý výskyt neliterárních žánrů: deník, dopis, paměti,
kuchařské recepty...
• Využití tzv. "palimpsestové techniky". Ta spočívá v navazovaní textu na jiné texty a volné zacházení
s citáty a kvazicitáty (tedy s předstíranými falešnými citáty).
V původním významu je palimpsest pergamenový rukopis vícekrát popsaný po smytí staršího textu.
Pod textem napsaným cyrilicí třeba nacházíme stopy téhož textu, zaznamenaného původně hlaholicí.
Tedy: znovu napsání již existujícího textu je postup užívaný postmodernou. Přepis starších textů se
však uskutečňuje obyčejně jako parodie. Využívá se přitom tzv. radikální ironie. Kafka. Arnošt
Goldflam.
Vcelku se v období postmoderny ve vztahu REALITA - TEXT těžiště tvorby přesouvá na vztah TEXT 1 -
TEXT 2. Takže nový text se váže na starší text. Satirický román Miguela de Cervantese - Don Quijote -
v něm autor parodoval rytířské romány.
Pastiš (z francouzštiny = napodobenina, imitace) je umělecké dílo, které vzniká napodobením
uměleckého nebo neuměleckého textu. Na rozdíl od parodie si pastiš obyčejně zachovává vůči
předloze loyálnost, příznivost. Přetváří předlohu na vyšší významové úrovni.
Netvořivá nápodoba předlohy je předpokladem vzniku kýče.
Ironie - posunutí významu do opačného pólu. (Syn přijde domů s polovinou hlavy na zeleno, rodič:
"Tobě to ale sluší.")
Teoreticky je světová postmoderna spjata s vystoupením Leslie Fiedlera, které pronesl roku 1967 na
sympoziu o současné americké literatuře: "Literární moderna je mrtva, tj. patří dějinám a ne už
současnosti. V oblasti románu to znamená konec období Prousta, Manna a Joyce." Moderna se podle
Fiedlera vyčerpala, je ohrožena artismem, výlučností, přemírou racionalismu a teoretické analýzy.
Fiedler navrhuje návrat k "veselému nerozumu", k indiánkám, westernu, science-fiction a velebí např.
Haškova "Švejka". (srovnej náš -ismus = poetismus a jeho manifesty.) Jde tedy o jakousi literární
obdobu "pop-artu". (Fiedlerův text vyšel česky na jaře 1969 za asistence ruských tanků - v Orientaci.)