Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Požadavek okamžité identifikovatelnosti vyžaduje značnou míru dovednosti autora.
• Kýč užívá nejzažitějších zobrazovacích konvencí, nepřináší stylové inovace.
• Kýč není formou špatného umění, nýbrž tvoří svůj vlastní uzavřený systém, který se
vyskytuje vedle systému umění.
• Kýč by měl být pojímán jako transparentní znak: zobrazené CO v kýči působí na úkor JAK.
Specificky estetická forma lži - skrze kýč se díváme na to, co piktogram kýče zobrazuje.
(Příroda či skutečnost sama nikdy není kýčem. Kýčem může být pouze její zobrazení.)
• Kýč je neslučitelný s ironií, s pochybností, kýč nekončí otázkou, nýbrž odpovědí. Právě
vážnost kýče jej činí směšným a patetickým.
• Kýč parazituje na emocionálním náboji zobrazovaného jevu, ale i na úspěšných uměleckých
dílech.
• Kýč nenutí vnímatele do dobrodružství aktivního poznání, spíše jej násilím nutí, aby se
podrobil efektu.
• Vnímatel kýče nekonzumuje originální zobrazení světa, kochá se pouze druhotnou imitací
prvotní síly skutečného umění.
• Kýč produkuje efekty právě tehdy, kdy se jeho konzumenti opravdu chtějí těšit efekty.
• Kýč se ani tak netýká umění, jako spíše životního postoje a chování. Konzument ve lži kýče
nachází sebe sama, kýč je lehce stravitelný.
• Dialektický vztah mezi avantgardou a kýčem: avantgarda vzniká jako reakce na šíření kýče,
ale kýč se obnovuje tím, že neustále těží z objevů avantgardy. (Tvůrčí postupy avantgardy
začínají být podezřelé, jakmile je začne chápat více lidí.)
• Kýč konzumenta přesvědčuje, že se prostě setkal s kulturou a že nemá klást další otázky.
Umělecké poselství je struktura, kterou jen stěží můžeme nechat ustrnout do definice, do
konvenční formule.