Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
racionalita, malá korespondence s lokalitou, rigidní chápání účelu, nerespektování
psychologických a sociologických poznatků o vztazích mezi uživatelem, divákem a
architekturou. Od této doby jsou monotónní, prosklené výškové funkcionalistické stavby v
prostředí historických měst často chápány nikoli jako symboly pokroku a blahobytu, ale stále
častěji jako projevy byrokratismu, kulturního primitivismu a nesmyslného plýtvání energiemi
a materiály. Pokud demonstrovaly nezvyklá konstrukční řešení, byly pokládány za jakýsi
technický exhibicionismus.
Pouze puristé zůstali věrni formálnímu kánonu moderny. Praktici i teoretici postmoderní
architektury prohlašovali "Moderní architektura je mrtvá! Mezinárodní styl dosloužil!" S
jistým odstupem můžeme říci, že tomu tak není. Styl založený a rozvíjený Waltrem Gropiem,
Miesem van der Rohe, který emigroval do Chicaga na Illinois Institute of Technology, Le
Corbusierem či ruskými konstruktivisty a československou funkcionalistickou školou se ve
světě i nadále rozšiřuje v nových, současné době a jejím požadavkům odpovídajících
variantách a nuancích. Dominuje i nadále současné architektonické produkci, i té prvotřídní,
která činí cca 5 % toho, co se postavilo.
Na hlavních dílech pozdní moderny (late modernismus), která je stále ještě protihistorická, je
nápadné uvolnění přísnosti, tendence k estetizaci a plastické obohacení tohoto stavebního
stylu. Roztavuje se v nich hranatost Miesových staveb se smyslnou tělesností staveb Alvara
Aalto či F. L. Wrighta, kteří jsou uváděni i jako předchůdci postmoderny. Význačným
architektem je Hugh Stubbins v Cambridge nebo velká projekční firma Skidmore, Owings a
Merril (zkratka SOM). K hlavním představitelům moderny patří také Richard Meier,
Herzberger, Ando, Behnisch. Se základním heslem moderny - forma sleduje funkci - nakládají
volně, aniž by je přitom zradili. V tzv. novém funkcionalismu, v nové "jednoduché
architektuře" je ovšem tento základní zákon moderní architektury znovu důsledně
dodržován. Gropiem založený styl prožívá v současné době svoji renesanci v takzvaném
Neobauhausu, ovšem s větším důrazem na estetizaci. V mnoha soutěžích na celém světě se
objevují projekty v tom stylu, které jsou - což je překvapivé - produkovány převážně mladšími
architekty.